„Pohybuji se v oblasti byznysu, ale člověk by měl dělat i něco jiného než jen vydělávat peníze. K symfonické hudbě mám vztah, na koncerty jsem chodil již od mládí a od roku 2012 navštěvuji i vybrané koncerty KSO," vysvětluje Kubík.
O potřebě nového sálu asi není pochyb. Můžete shrnout vaše argumenty?
KSO je jeden z nejstarších orchestrů na světě a měl by mít odpovídající zázemí. Jsem také přesvědčený, že v Karlovarském kraji nemá žádné jiné uskupení lidí takovou hodnotu a potenciál jako KSO. Ať vezmu sportovce nebo lidi z kulturní branže. KSO navíc dělá dobrou propagaci městu i kraji všude, kam přijede hrát.
Největší devízou orchestru je, že v něm hraje mnoho lidí, kteří by mohli okamžitě hrát kdekoliv po Evropě a budou patřit k top hráčům. Kvalita tu nesporně je, orchestr má navíc vzestupnou tendenci, čemuž by nové prostředí ještě přispělo. Orchestr by mohl hrát díla, která vyžadují větší obsazení. To dnes není možné, na stávající pódia se velké obsazení orchestru prostě nevejde. Orchestr si zaslouží dobré prostředí, aby těleso bylo dlouhodobě úspěšné.
Řada lidí by jistě namítla, že orchestr hraje v pěkných sálech. Co byste jim odpověděl?
Sály, kde KSO dnes hraje, jsou krásné, pro někoho může to, že KSO hraje v různých sálech, být i plus. Problém je ale v tom, že nejsou akusticky vyhovující a orchestr a hráči v nich nemají potřebné zázemí. My chceme, aby sál měl parametry symfonického sálu a byl v první řadě určený pro KSO.
Pro mne bylo poslední kapkou, když jsem byl na vystoupení, kde byl na programu koncert pro violoncello a orchestr. Sólista se na něj připravoval půl roku a ve chvíli, kdy hrál sólo, tak někdo v prostorách přilehlých k sálu rozbil nádobí. V tu chvíli byl veškerý kulturní zážitek pryč.
Kolik lidí zatím vaši iniciativu podpořilo? A jsou mezi nimi i známá jména?
Dodnes nás podpořilo přes dva tisíce lidí a k naší velké potěše je jich drtivá většina z Karlových Varů a Karlovarského kraje. Sami občané našeho města to vnímají jako důležitou věc, aby se 183 let trvající provizorium vyřešilo. Podporu nám vyslovili i lidé slavní, jako jsou houslista Václav Hudeček, pěvkyně Dagmar Pecková, hornista Radek Baborák, dirigent Vladimír Válek a nově teď také Marek Eben. My samozřejmě neusilujeme o projekty za kdovíkolik miliard a ani nechceme megalomanské auditorium pro tisíc posluchačů, které by se nenaplnilo. Naše představa je sál pro cca šest set posluchačů, samozřejmě s potřebným zázemím pro hráče a orchestr jako celek.
Nejvíce se nyní jako o vhodném objektu, kde by sál mohl vzniknout, mluví o Lázních I. I váš spolek je vnímá jako nejschůdnější řešení. Proč?
Karlovy Vary asi nebudou mít úplně nově postavený koncertní sál. Proto si myslíme, že Lázně I by byly nejvhodnější, jde o budovu, která prakticky není využívaná. Vestavbu koncertního sálu do vnitřní dvorany považuje za dobrý nápad a velmi vhodné využití daného prostoru i historik architektury a podle mého názoru největší kapacita v oboru pan Zdeněk Lukeš. Orchestr na podzim vstoupí do 183. koncertní sezóny a nepochybně by zde mohl působit mnoho dalších let. Navíc, to hodně předbíhám, by tu třeba mohl díky tomu vzniknout i nový festival spojující symfonickou hudbu s filmem. Propojení vizualizace a symfonické hudby je dnes hodně populární po celém světě. (lev)