První letošní výstava v Sun Gallery lázeňského komplexu Spa Resort Sanssouci představí karlovarské veřejnosti tvorbu sklářské výtvarnice Song Mi Kim. Letos čtyřicetiletá umělkyně pochází z Koreje, přitom je ale velice dobře srostlá s českým prostředím (pro ty, kdo neumí korejsky: Song Mi je křestní jméno a Kim příjmení).


Do Česka přišla Song Mi Kim před osmi lety, kdy už měla za sebou studia na katedře sochařství dívčí vysoké školy Sungshin v Soulu. V letech 2005-07 studovala v ateliéru skla na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze u prof. Vladimíra Kopeckého a následně se v letech 2007-11 zdokonalovala v řemesle na Střední uměleckoprůmyslové škole sklářské ve Valašském Meziříčí a postupně se stala nedílnou součástí české sklářské komunity.

Ve své tvorbě využívá Song Mi Kim pestrou škálu sklářských technik. „V první řadě pracuje s hutním sklem, které zpracovává technikou graal a dále pískováním, rytím a broušením. Její tvorba je založená na specifické poetice a svobodném vyjádření, které nejsou poplatné módním trendům a nespoléhají na atraktivitu skla jako efektního materiálu. Autorka prostřednictvím skla vypráví svůj osobní příběh a symbolicky propojuje myšlení Dálného Východu s českým způsobem práce se sklem,“ charakterizuje tvorbu Song Mi Kim kurátor karlovarské výstavy Jaroslav Polanecký.

Za své práce ze skla získala Song Mi Kim už několik významných ocenění, mimo jiné v roce 2006 první cenu v kategorii Skleněná plastika na výstavě Řemeslo a umění ve skle v Novém Boru a v roce 2008 Cenu České sklářské společnosti na 5. Mezinárodním symposiu rytého skla v Kamenickém Šenově. Dost na to, že se sklu věnuje teprve osm roků.

„Ano, je to tak. Jako vystudovaná sochařka jsem doma v Koreji pracovala nejčastěji se dřevem, sklo jsem objevila, až když jsem přišla do Čech, ale hned na první pohled jsem věděla, že tohle je přesně ten materiál, který je mi souzený,“ říká svou roztomilou češtinou drobná Korejka.

Výstava v Sun Gallery je její pátou samostatnou expozicí vůbec a teprve druhou v Čechách, kde se poprvé představila v roce 2010 v pražské Galerii Pokorná na výstavě s názvem Surisurimasuri. Její první samostatná výstava v Soulu v roce 1997 měla pro nás těžko pochopitelný název ´Uprostřed pohlaví a hradeb´.

„Korejština má pro pohlaví a hradby stejný znak a stejně se to vyslovuje, já byla tenkrát dost radikální feministka, a tak mi to tak připadalo správné,“ vysvětluje Song Mi Kim. „Dneska už bych asi takový název nevolila, žena jsem pořád, možná i trochu feministka, ale určitě už ne radikální.“
Ženský přístup k životu, ve kterém nechybí něha, poezie, soucit i hravost, jsou ostatně dobře vidět i z objektů, které autorka vystavuje v Sanssouci. Vidět je tady můžete až do 19. dubna.