Hra, která vznikla v už roce 1978 a podobně jako Audience byla původně určena pouze pro úzký okruh Havlových přátel, patří dodnes k nejméně známýmopusům autora.

Protest líčí podivné setkání disidenta Vaňka s vysokým úředníkem komunistického režimu Staňkem, který si Vaňka pozve, aby ho vyzval k sepsání protestní petice za osvobození písničkáře Javůrka.

Iniciativa to ovšem není zdaleka tak bezelstně čistá, jak se Staněk snaží předstírat. Postupně totiž vyjde najevo, že uvězněný písničkář je otcem očekávaného dítěte Staňkovy dcery. To ovšem není jediné překvapení této hříčky – to hlavní přijde, když Vaněk Staňkovi prozradí, že petice už je sepsaná a požádá ho o podpis pod ni. Staněk obrátí jak na čtyráku a Vaňka, kterého už nepotřebuje, vypoklonkuje ze dveří.

Hru, která o atmosféře nejtužší normalizace v Československu po Chartě 77 vypovídá možná víc než celý Ústav paměti národa, nastudoval Andrej Krob s osvědčenou dvojicí z Audience - Vaňka opět ztvárnil Radek Bár a Staňka Karel Beseda. Na rozdíl od Audience, kde oba herci mají zhruba stejně prostoru, se Protest z větší části odehrává jako Staňkův monolog.

Těžký part, ve kterém, jako ostatně u Havla vždycky, záleží na každém slově, zvládá Karel Beseda s přesvědčivostí člověka, který ví, co hraje a proč. Ani Radek Bár ale není žádný přicmrndávač, ale rovnocenný partner, který svými replikami posouvá hru k očekávanému, a přesto překvapivému závěru.

Hra po své premiéře 12. dubna v Klubu Paderewski nastoupila cestu ´po vlastech českých´, aby se do Karlových Varů vrátila skoro přesně po dvou měsících. První, a do prázdnin jedinou karlovarskou reprízu uvede Divadlo v patře opět v Klubu Paderewski v pátek 13. června.

Kdo tenhle termín nestihne a přesto by chtěl Havlovy hry v nastudování karlovarského Divadla v patře vidět, musí do Hradce Králové, kde budou uvedeny 23. června v divadelním stanu v rámci mezinárodního festivalu nejprve Audience a po ní Protest.