Patrik Hartl je uznávaný autor a divadelník. Vystudoval filmovou a televizní režii na FAMU, ale jako mnozí z nás propadl kouzlu divadla a psaní divadelních her. V roce 2012 vyšla Hartlovi jeho knižní prvotina Pavouk, Šampon, Tečka a Karel.

V roce 2014 vyšel další román Malý pražský erotikon, který se stal prakticky hned nejprodávanějším titulem. Stejně jako v jeho knihách i v divadelních hrách je jasně zřetelný jeho smysl pro humor, ale i absurditu.

One man show to není jen stand up comedy v podání Dylana Morana. Pokud se ptáte, co vlastně one man show je, tak by se dalo zjednodušeně říct, že je to jeden velký monolog. Ten se však v případě aktivního publika může nakonec přeměnit i na dialog.

Recept na výbornou one man show je v podstatě jednoduchý. Musíte mít skvělý text a skvělého herce. Nebo prostě jen skvělého herce, který bude znít i při čtení telefonního seznamu jako shakespearovský herec. Takže na tom vlastně nic jednoduchého není, že?

Pokud se už rozhodnete zajít na tak specifický žánr, jako je one man nebo one woman show, tak se musíte připravit na skutečnost, že najednou zmizí čtvrtá stěna. Ona neviditelná bariéra mezi jevištěm a hledištěm, hercem a divákem.

Hercovým sparing partnerem se v tuto chvíli stáváte vy. Divák. One man show je totiž úplně jiné divadlo. Jedná se o relativně mladý žánr, který se postupem času posunul z laciné vulgarity do polohy intelektuální zábavy plné cynismu, sarkasmu, ale hlavně kritiky toho, s čím je komik nespokojený. A priori se jedná o komedii. Divák se jde bavit, ale to ještě neznamená, že se u toho nemůžete zamyslet, že?

Studio DVA, Patrik Hartl a Bob Klepl, nabídli svým divákům nevšední zážitek. Už samotné Bobovo entrée bylo nepřekonatelné, kdy se jako Bohumil rozčiluje. „Tady někdo plivne žvejkačku na prkna, co znamenají svět." Začnete se potutelně usmívat, až nakonec propuknete v hurónský smích.

Lehce fetišistická postava uklízeče, který miluje vůni sava a má nevinné voyerské sklony. Bohumil je naivní blbec, který miluje svou o 37 let mladší, 30 kilo lehčí a 20 centimetrů vyšší kolegyni, která drandí po obchodním centru na bruslích.

Vysavač je upřímná zpověď muže, který lapá po druhé životní múze. Uklízeč Bohumil sní o tom, že si jednoho dne koupí hotel, ve kterém si bude uklízet sám a zadarmo. Dokonce má vlastní systém kobercového luxování, kdy divákům radí, jak si ho zaneřádit tak, aby si luxování opravdu užili se vším všudy. Do toho se marně pokouší o námluvy, které skončí fiaskem. A jako bonus prožívá orgasmy při luxování pavučin.

Bohumil ale není obyčejný uklízeč. On si dokonce pamatuje své minulé životy. Byl prý francouzská kurva, co milovala jednoho malíře, který spal s tolika muži, co ona. V dalším životě byl katem Marie Antoinetty nebo papouškem žako. Díky vzpomínkám na své životy bravurně ovládá cizí jazyky. „Já jsem nevěděl, jestli jsem génius, nebo debil," komentoval své dětství.

Bob Klepl na jevišti využije veškerý svůj herecký repertoár. Recituje v ruštině, ale i procítěně ve francouzštině. Dokonce i tančí a předvádí akrobatické výkony.

Bob je celou hodinu a půl na jevišti sám, a přesto je ve svém živlu. Ovládl jeviště a naráz mu patřilo i celé karlovarské divadlo. A co víc, karlovarští diváci se prakticky okamžitě chytli a dokonale uklízeči sekundovali.

Patrik Hartl Vysavač napsal dokonale, díky čemuž pobaví prakticky každého. Odkazuje na kultovní záležitosti, které jsou každému notoricky známé. Ať už jde o hledání čerstvého tiketu Sportky nebo vědomostní soutěž AZ kvíz. Možná právě proto se v jeho hře najde prakticky každý. Vysavač je zkrátka vtipná, ale i chytrá hra, která je pro širší divadelní odběr. Je to koncert úžasného herce a neméně skvělého autora.

Tentokrát stojí za zmínku i program, který dovedlo studio Dva do naprosté dokonalosti. A to jak po grafické, tak hlavně po obsahové stránce.

Pokud budete mít to štěstí a zjistíte, že se někde ve vašem okolí má hrát Vysavač, neváhejte a jděte na něj. Opravdu za to stojí.