V Plzeňském kraji byly v loňském roce po srážce s vlakem usmrceny tři osoby, v Karlovarském kraji jedna.

První nehoda v Plzeňském kraji se stala loni v lednu na železničním přejezdu v obci Přeštice-Zastávka. Devětadvacetiletý řidič VW Transporteru nerespektoval výstražná světla a vjel na přejezd bez závor. Vlak, který jel z Přeštic na Plzeň auto dodávku smetl a řidič byl na místě mrtvý.

K dalším dvěma nehodám došlo v červenci, krátce po sobě. 5. července dopoledne vjela čtyřiačtyřicetiletá řidička Fordu Fiesty na přejezd u Třemošné, který světly i zvukem oznamoval přijíždějící vlak. Srážka byla nevyhnutelná a vyžádala si ženin život. Strojvůdci se podařilo ubrzdit vlak až dvou stech metrech.

O život přišel strojvedoucí

Tři dny nato se v osm hodin večer stala nehoda v karlovarském okresu. Řidič nákladního vozu IVECO, který jel z Hroznětína na Velký Rybník, pominul značku a vjel na přejezd, kde se střetl s vlakem, jež jel z Dalovic do Merklína. „Nehodu nepřežil strojvedoucí vlaku,“ uvedla západočeská policejní mluvčí Jolana Číhová.

Poslední nehoda na začátku loňského října připravila o život teprve pětadvacetiletou ženu, která seděla na místě spolujezdce. Srážka se stala na přejezdu mezi Horní Břízou a Kaznějovem. Žena, která auto řídila, vjela i přes výstražné a zvukové signály do dráhy vlaku.

Kdo by se světel bál

Podle Číhové je nerespektování výstražných světel a zvuků a dopravních značek společným jmenovatelem všech nehod.

Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar uvádí, že v celé ČR je asi devět tisíc vlakových přejezdů a všechny splňují příslušné zákony, vyhlášky i normy. „V loňském roce se více než polovina nehod odehrála na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením, na kterých zemřela více než polovina všech osob. Kmitající červená světla berou mnozí řidiči na lehkou váhu,“ sdělil Neusar.

Podle něj dělají největší chybu řidiči, kteří vjedou na přejezd bezprostředně poté, co začnou výstražná světla blikat. „První automobil mnohdy koleje přejede, jeho následovníci však takové štěstí většinou nemají. Stejná situace nastane, když se řidiči pokoušejí přejet koleje ihned po projetí vlaku i přesto, že červená výstražná světla stále blikají. Ve velmi krátkém časovém sledu může po stejné nebo druhé koleji přijíždět další vlak,“ jmenuje Neusar.

Policejní kontroly budou pokračovat

Ten dále upozorňuje na to, že řidiči mají podle zákona přejíždět koleje třcetikilometrovou rychlostí. V případě, že svítí bílá světla, mohou jet rychlostí 50 km v hodině. Stejně tak je na přejezdech zakázáno předjíždět, otáčet se, couvat.

Na několika přejezdech v obou krajích se v loňském roce konaly policejní kontroly, které odhalily desítky bezohledných řidičů. „V těchto kontrolách budeme pokračovat i letos,“ uzavřela Číhová.