Podnik Škoda Ostrov patřil dlouhá léta k největším zaměstnavatelům na Karlovarsku. Trolejbusy, které vyjížděly z jeho dílen, znal prakticky celý svět. Konec přišel v roce 2004, kdy se vedení holdingu rozhodlo přesunout výrobu trolejbusů do Plzně. A tehdy vyvstala zásadní otázka: „Co s areálem?“ Odpověď na ni dala transakce z roku 2008, kdy někdejší podnik koupila od Škoda Holding společnost Investment Lofidami Group, a. s.

Správce
„Snažíme se celý čtyřiačtyřicetihektarový areál revitalizovat, jednotlivé budovy pronajímáme,“ uvedl Milan Kšír, správce areálu. Zázemí našlo v bývalém „trolejbusáckém“ komplexu přibližně třicet firem. „Sídlí zde výrobní podniky, obchodní firmy i malí soukromníci. K dispozici mají jak někdejší výrobní haly, tak skladové prostory. Například v největší, dvouapůlhektarové hale, kde se kdysi prováděla montáž trolejbusů, sídlí logistická firma THL LUNA,“ přiblížil současnou situaci v bývalé ostrovské Škodovce správce areálu.

Výhody pronájmu některé z hal jsou podle Kšírových slov nabíledni. „Škodovka je zasíťovaný a oplocený průmyslový areál. Jediný vstup do něj nepřetržitě hlídá bezpečnostní služba. Vedle zastřešených budov je zde hodně zpevněných venkovních ploch vhodných jako parkoviště či venkovní sklady,“ vypočítává možnosti, které areál nabízí, jeho správce. V současné době je podle jeho slov ještě „k mání“ asi pětatřicet procent zastřešených budov.

Majitel areálu se ovšem nebrání ani nové výstavbě. „Když by se našel investor, který by chtěl uvnitř areálu cokoliv postavit, ta možnost tu je. Před nedávnem u nás například jeden z poskytovatelů služeb mobilních telefonů postavil převaděč telefonního signálu,“ dokumentuje Kšír.
Ne všechny objekty uvnitř areálu ovšem patří společnosti Investment Lofidami Group. Výjimkou je například Věž smrti, která patří Konfederaci politických vězňů. „S touto organizací úzce spolupracujeme,“ říká správce. Druhou, zřejmě ale jen dočasnou výjimkou jsou budovy středního odborného učiliště. „Škola končí 30. června letošního roku, od září už žáci nastupují do nově budovaného technického lycea v Ostrově. Objekt tak zůstane prázdný a my uvažujeme o jeho koupi, pokud tedy bude ze strany Karlovarského kraje, který je zřizovatelem školy, vůle areál prodat, “ vysvětluje správce.

Nájemce
Jednou z posledních firem, která přibyla v areálu někdejšího výrobce trolejbusů, je humpolecká společnost MANATECH CZ, která se zabývá prodejem stavební, lesní a zemědělské techniky. „Zpočátku jsme si prostory v areálu pronajímali pouze nárazově pro pořádání předváděcích akcí,“ říká Karel Lavor, který se před třemi lety stal zástupcem humpolecké firmy. „Na sklonku loňského roku ovšem padlo rozhodnutí, že zde zřídíme stálé zastoupení společnosti. A letos v lednu jsme se nastěhovali. Naším záměrem je vybudovat zde vedle prodejního místa i servis techniky,“ doplňuje.
Potenciál, který areál podniku nabízí, kvitují podle Lavorových slov i návštěvníci předváděcích akcí firmy, kterou zastupuje. „Setkal jsem se například s firmou, která provádí zemní práce. Bagry přes zimu parkuje pod širým nebem, přitom tady je zastřešených míst dost a dost,“ říká. „Krátkodobé pronájmy jsou ovšem spíše výjimečné. Preferujeme ty dlouhodobé,“ doplňuje jej Milan Kšír.

Vize
Nedá se očekávat, že by v areálu bývalé Škody Ostrov do budoucna byla strojírenská výroba zvíci někdejšího producenta trolejbusů, který zaměstnával dva a půl tisíce lidí.
„Naší vizí je živá průmyslová zóna. V plánu je postupná plynofikace areálu, nevylučujeme ani netradiční využití sluneční energie. V současné nelehké době je ale těžké odhadnout, jakým směrem se koncepce průmyslových zón v Evropě bude ubírat. Na scénu nepochybně nastoupí i asijští hráči. Tenhle areál ale skýtá určité výhody. Svojí historií, strategickou polohou i technickým zázemím má do jisté míry před ostatními průmyslovými zónami hodně předinvestováno,“ uzavírá Milan Kšír.