Situace na trhu s porcelánem není růžová a jeho výrobci stále bojují o každou prodanou tunu svých výrobků.
Zatímco společnost Thun 1794 je poměrně stabilizovaná a v těchto dnech oznámila, že se jí daří shánět nové zakázky, její konkurent firma Epiag Lofida Porcelán CZ míří ke dnu.
Porcelánky v Chodově na Sokolovsku a Dalovicích na Karlovarsku už zastavují výrobu. Věřitelé je dokonce chtějí poslat podle některých médií do insolvence.
„Přitom to vypadalo, že šli rozumným směrem," okomentoval situaci u konkurence generální ředitel novorolského Thunu 1794 Vlastimil Argman s tím, že o příčinách pádu nechce spekulovat.
Naopak pro Thun je letošní rok dobrý. Oproti loňskému nabral i několik desítek nových lidí. Dnes jich tam pracuje bezmála 670.
„Podařilo se nám získat zakázku pro IKEU do Španělska a Švédska. Jde o obchod řádově v desítkách milionů korun," vysvětlil ředitel. „Tato branže nemá dnes na růžích ustláno, museli jsme projít tvrdými podmínkami," podotkl Argman k současnému vývoji.
Výkonný ředitel Thunu Miroslav Pilný potvrdil, že pro firmu je letošek zlomovým rokem. „Ještě jsme ani jeden den neposlali zaměstnance domů, že není práce," uvedl Pilný s tím, že počty pracovníků jsou odvislé od nových zakázek.
„Když jsme v roce 2009 začínali měli jsme řádově 500 zaměstnanců," doplnil Pilný.
Thun kromě klasické cesty prodeje využívá také internetový obchod. A také na tomto poli se mu daří, firma zaznamenala 18 procentní nárůst elektronického prodeje.
„Je to asi 2, 2 milionu korun, v celkových tržbách 460 milionů korun to je ale zanedbatelné," poznamenal Argman. Přesto počítá s tím, že číslo se vyšplhá ještě výš.
„Každopádně je to pro nás dobrá reklama a vodítko pro zákazníky," tvrdí ředitel.
Pilný slabší prodej přes e-shop vysvětluje konzervativní povahou klientů.
„Lidé chtějí raději zboží vidět a osahat si ho. I přes záruku dopravy mají obavy z poškození cestou," řekl Pilný.
Thun podle Argmana prodává porcelán na zahraniční trhy, do Evropské unie a do zemí bývalého Sovětského svazu. V Česku zůstává pouze zhruba 10 % produkce.
Martin Polák