Základní škola na náměstí Karla IV. v Nejdku a Základní škola Běžecká v Sokolově se zapojily do inovativního projektu Kreativní partnerství, který realizuje Společnost pro kreativitu ve vzdělávání společně s norským partnerem The Great Pretenders.

„Děti ze škol v Nejdku a Sokolově zpracovávaly několik samostatných třídních projektů, například v rámci matematiky téma geometrických tvarů prostřednictvím kombinace tance a výtvarných technik, vlastivědu a přírodovědu prostřednictvím animací tvorbou večerníčku o dědečkovi Mecháčkovi nebo putováním avatárků po Karlovarském kraji. V chemii pak znázorňovaly prostřednictvím divadla vztahy mezi chemickými prvky a paralelu k mezilidským vztahům nebo zkoumaly kultury a mezikulturní vztahy prostřednictvím výtvarných technik a interiérového designu. Výběr témat a umělců byl pak nechán čistě na škole samotné," uvedla Marianna Sršňová ze Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání.

Do projektu Kreativní partnerství podpora vzdělávání romských žáků se v Karlovarském kraji zapojily dvě třídy z nejdecké školy (2. a 8. třída) a tři třídy (4., 7. a 8. třída) ze sokolovské školy. Nyní projekty na školách končí a děti se připravují na jejich závěrečnou prezentaci, která se uskuteční 21. března v Krajské knihovně Karlovarského kraje.

Děti vystoupí také na únorové konferenci Jak na společné vzdělávání v Karlovarském kraji, kterou pořádá spolu s krajem Nadace Open Society Fund Praha.

Kreativní partnerství je vzdělávací program, který zavádí na školách systém spolupráce učitele a umělce při přípravě i realizaci výuky.

Učitel společně s umělcem nastaví originální ztvárnění vybraného vzdělávacího tématu za využití uměleckých postupů a metod a v průběhu školního pololetí tento program společně vedou.

Kreativní partnerství nabízí způsoby, jak vyučovat kreativně a zároveň podporovat žáky ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí v rámci inkluzivních kolektivů základních škol. Přitom využití umění ve výuce je nejen možné, ale je to efektivní přístup, který má mnohé pozitivní dopady na učitele i žáky a otevírá prostor pro využití jejich kreativity.

„Program Kreativní partnerství patří mezi velice kvalitní a ověřené programy zaměřené na rozvoj kvality vzdělávání a zařazení kreativních metod do výuky. V České republice momentálně běží již druhý pilotní projekt spolufinancovaný grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů, Nadací Karla Janečka a Romským vzdělávacím fondem. Hlavním cílem tohoto projektu je stmelit kolektiv třídy, podpořit spolupráci žáků, ale také rozvíjet vyšší individuální participaci v rámci výuky," dodala Sršňová.