Byla to snad hříčka osudu, že Hlinka zahynul ve městě, kam začínal čím dál častěji dojíždět ze severočeského Litvínova za oblíbeným golfem a chybělo jen málo, aby se stal trenérem extraligových hokejistů HC Energie. Jak by se jeho charisma a osobitý styl na karlovarském hokeji podepsaly, pokud by na toto angažmá opravdu došlo, to už se můžeme jenom domýšlet.

Vzpomínkou na Ivana Hlinku zůstal pouze pomníček na místě tragického střetu a vyhrazené parkovací místo v golfovém klubu. Na něm už nikdo jiný auto neodstaví.

Hlinkovo neštěstí odstartovalo před deseti lety jedno z největších policejních vyšetřování, které s dopravními nehodami kdy souviselo. Obdobný proces se týkal i Hlinkova úmrtí v karlovarské nemocnici a vyvolaným pochybnostem, zda se tady hokejové legendě dostalo patřičné péče. Na konci všeho pak byl rozsudek pro řidiče náklaďáku, jenž nehodu zavinil.

Svíčku na jeho památku můžete zapálit ZDE

Hlinka a Energie? Žádná fáma

Na Ivana Hlinku zavzpomínal i manažer HC Energie Miroslav Vaněk. „Ivan byl výborný člověk, skvělý kamarád, špičkový hokejový odborník a byla s ním veliká legrace. Na každé setkání s ním jsem se velice těšil," začal své vzpomínky Vaněk.

Po tragické události postavili hokejoví fanoušci na místě nehody dřevěný kříž a nosili k němu květiny.

Před smrtí Ivana Hlinky šly po Karlových Varech šuškandy, že by měl trénovat A tým HC Energie. „Nebyly to drby, ale holá pravda. My jsme se s Ivanem domluvili na konkrétní spolupráci. V období března dubna jsme spolu s Láďou Trubačem, prezidentem našeho klubu, jednali a dohodli jsme se, že Ivan bude trénovat naše první mužstvo. Jestli si to dobře pamatuji, je to již deset let, tak tenkrát byl Ivan bez angažmá," přidal Vaněk.

Jenomže Hlinka preferoval národní mužstvo. „To nám řekl na rovinu. Kdyby dostal nabídku od nároďáku, tak že bude u něj. Nicméně na naši nabídku kývl. Chtěl ve Varech působit, a to hned z několika důvodů. Miloval to tady, měl zde řadu kamarádů a také jsem velice často jezdil na golf," říká manažer Energie.

Dalším faktorem, který hovořil jasně ve prospěch příchodu Ivana Hlinky na lavičku Energie, byla i ta skutečnost, že se dlouhá léta znal s Josefem Kollerem.

„Pan Koller Ivana kdysi trénoval jako hráče. To bylo v Litvínově. Jen pro upřesnění, pro ty kdo to nevědí. Josef Koller je karlovarská hokejová legenda a byl dlouhá léta trenérem. Dá se říci, že jeho angažmá v Karlových Varech bylo upečeno a Ivan měl nastoupit 1. srpna 2004. Letní přípravu měl tehdy na starost Radim Rulík, který měl být Ivanův asistent," vzpomíná Vaněk.

Z angažmá Ivana Hlinky nakonec sešlo, protože přišla nabídka od Karla Guta, tehdejšího šéfa českého hokejového svazu. „Oslovili ho, aby převzal reprezentaci před Světovým pohárem a jako asistenta si chtěl Ivan vzít s sebou opět Radima Rulíka. Spolupracovali spolu delší dobu, takže se to dalo i očekávat. Ivan nakonec nabídku od svazu přijal," řekl Vaněk.

I po deseti letech se na toto období nevzpomíná snadno. „Ta nehoda byla obrovská tragédie. Národní tým převzal Vláďa Růžička a u nás zůstal Radim Rulík," přidal Vaněk a pokračoval: „Během léta se Ivan věnoval golfu a spoléhal na kvalitní práci svých asistentů, kterým plně důvěřoval. Ivanovo krédo bylo něco ve smyslu: Nemusím být s týmem celé léto. To je práce asistentů. Na střídačce, ale vládnu já a do mé práce mi nikdo nesmí mluvit."

Jaký byl Hlinka? Skvělý člověk!


Místo na parkovišti v karlovarském golfovém klubu, které bylo vyhrazeno pro Ivana Hlinku, už zůstane navždy pouze jeho. Malá pamětní deska, k níž Vlastimil Argman postavil na paměť smutného výročí klubový hrníček, připomíná handicap, jehož Hlinka dosáhl.V Karlových Varech měl Ivan Hlinka především golfové zájmy. To na rovinu říká Vlastimil Argman, předseda představenstva společnosti Golf Resort Karlovy Vary. V lázeňském městě, co nejblíže ke greenům v Olšových Vratech, chtěl žít po odchodu do hokejového důchodu. Proto se s legendárním hráčem i koučem nejčastěji potkával právě u hřiště. A Vlastimil Argman společně s Liběnou Hlinkovou a několika dalšími lidmi nechal na místě tragické nehody upravit pietní místo. Na Hlinku pak Argman vzpomíná jako na skvělého člověka, který měl neuvěřitelné charisma. Přestože se mohl zdát mnohým jako přísný a tvrdý, podle Argmana to byl neuvěřitelně hodný člověk. „Bylo ho ale všude plno, byl prostě nepřehlédnutelný, stále dobře naladěný a měl obrovský smysl pro humor. Měl přirozený respekt a dokázal si ho velmi snadno získat. Pro Ivana nebylo žádným problémem kohokoliv poslat kamsi, pokud ho dotyčný naštval. Hrál na rovinu, nesnášel různé pletichy a intriky," poznamenal Vlastimil Argman.

Že Hlinku táhl do Karlových Varů hlavně golf, to přiznává i prezident klubu HC Energie Ladislav Trubač. „Už tady měl vyhlédnutou parcelu a chtěl si postavit domeček, aby to měl na golf co nejblíže. Vždyť i v onen osudný den mířil na golfové hřiště. Ale určitě by se o hokej včetně karlovarského, alespoň zpovzdálí, zajímal. Bohužel, jeho přání zůstalo nenaplněno. Škoda pro všechny," dodal Trubač.

Případ Ivan Hlinka: Co se odehrálo od nehody do soudu

V prvních okamžicích nic nenasvědčovalo tomu, že srážka malého nákladního automobilu s osobním vozidlem bude nějakou mimořádnou dopravní nehodou. Ovšem jen do chvíle, než se ukázalo, že za volantem superbu neseděl nikdo jiný, než hokejový trenér Ivan Hlinka. A že bohužel ještě týž den na následky nehody v karlovarské nemocnici zemřel. Žádnému policejnímu vyšetřování nehody i dalšímu dění s nehodou souvisejícímu nebyla patrně věnována tak velká pozornost médií a veřejnosti. Co se vlastně odehrávalo od 16. srpna 2004, kdy se vozidla srazila, až do 10. října 2005, kdy soudkyně vynesla rozsudek nad řidičem náklaďáku?

Pomníček na místě nehody Ivana Hlinky. Jeho památku tu za hokejisty uctil prezident HC Energie Ladislav Trubač.16. srpna 2004

Kolem jedenácté hodiny se na silnici z Karlových Varů ve směru na Olšová Vrata srazil nákladní automobil Avia s osobním vozem Škoda Superb. Za volantem náklaďáku karlovarské prádelny seděl František Veleta, v superbu Ivan Hlinka. Podle prvních informací, které měla média k dispozici, má Hlinka pochroumané obě nohy, kyčel a žebra. Generální manažer národního týmu Zbyněk Kusý uvedl, že Hlinkův stav je stabilizovaný, základní životní funkce nejsou ohroženy.

16. srpna 2004

Situace se dramaticky změnila. Média přišla se zprávou, že trenér české hokejové reprezentace Ivan Hlinka po půl druhé odpoledne podlehl následkům zranění. Hlinka ráno vyrazil z Litvínova do golfového areálu v Olšových Vratech, kam mu zbývalo ujet necelých pět kilometrů. Podle první oficiální policejní zprávy řidič nákladního automobilu přijíždějícího ve směru od Prahy z nezjištěných příčin přibrzdil a po smyku se dostal do protisměru, kde narazil do Hlinkova vozidla.

19. 8. 2004

Řidič František Veleta, který se svou avií naboural do vozu Ivana Hlinky, opustil karlovarskou nemocnici. Během dne ho čekal první výslech na policii. Veleta opakoval, že mu před automobil vběhlo nějaké zvíře, prudce brzdil, náklaďák nešel ovládat a vjel do protisměru.

19. 8. 2004

Soudní znalci intenzivně hledali případnou závadu na avii řidiče Františka Velety. Údajnou poruchu brzd uváděl Veleta jako možnou příčinu, která vedla ke srážce s Hlinkovým automobilem.

20. 8. 2004

Karlovarská nemocnice vydala oficiální prohlášení a v něm uváděla, že lékaři věnovali Ivanu Hlinkovi veškerou péči a nezanedbali nic ze svých povinností. Tehdy čtyřiapadesátiletý trenér podlehl podle dostupných informací těžkým vnitřním zraněním.

25. 8. 2004

Policie obvinila řidiče avie Františka Veletu kvůli srážce s Hlinkovým automobilem z trestného činu ublížení na zdraví s následkem smrti. Policisté při vyšetřování vycházeli z předběžných posudků soudních znalců, kteří na nákladním voze nenašli žádné technické závady. Veletovi hrozilo až pětileté vězení.

26. 8. 2004

Soudní znalci dokončili prověřování nákladního automobilu, který narazil do superbu trenéra hokejové reprezentace Ivana Hlinky. Výsledky průzkumu ale nezveřejnili. Veleta dosud před policií nevypovídal s tím, že si chce zvolit obhájce.

15. 9. 2004

Vedení karlovarské nemocnice konzultovalo s právníky způsob, jak poskytnout rodině Ivana Hlinky informace z jeho zdravotní dokumentace. Což podle zákona nebylo možné. Tehdejší ředitel nemocnice Jiří Štefan uvedl, že je v zájmu dobrého jména nemocnice vyloučit veškeré spekulace, které v souvislosti s Hlinkovým úmrtím kolovaly.

12. 10. 2004

Nezávislá komise odborníků došla k závěru, že lékaři karlovarské nemocnice nepochybili při záchraně hokejového trenéra Ivana Hlinky po dopravní nehodě. Ze zprávy komise vyplynulo, že Hlinku by nezachránili za dané situace ani při poskytnutí péče na vysoce specializovaném pracovišti. Se závěry byla seznámena i Liběna Hlinková, manželka tragicky zesnulého Ivana Hlinky.

19. 10. 2004

Policisté už podruhé vyšetřovali přímo na silnici za Karlovými Vary tragickou nehodu Ivana Hlinky. Experti například měřili výškové poměry, zaoblení i další parametry silnice, kde se nehoda stala. Podle advokáta rodiny Hlinkových Jiřího Polanského bylo příčinou neštěstí špatné odbočování Velety přes plnou čáru. Veleta ale nadále tvrdil, že mu vběhlo do cesty nějaké zvíře a měl poruchu na brzdách.

19. 10. 2004

Policie požádala státního zástupce o prodloužení termínu na uzavření případu nehody Ivana Hlinky. Tříměsíční lhůta pro předání spisu státnímu zástupci končila 16. listopadu. Do té doby ale ještě nemohly být vypracovány znalecké posudky. Státní zástupce posléze policii vyhověl.

10. 12. 2004

Státní zástupce Pavel Dvořák, který dozoroval vyšetřování automobilové nehody Ivana Hlinky, už podruhé prodloužil policii termín na uzavření případu a předání spisu. Původní tříměsíční lhůta poprvé vypršela 16. listopadu a byla prodloužena do 10. prosince. V tento den dostala ale policie k dobru další měsíc, protože stále neměla potřebné posudky od znalců.

24. 1. 2005

Státní zástupce už potřetí prodloužil karlovarské policii termín na uzavření případu a předání spisu. Původní tříměsíční lhůta poprvé vypršela 16. listopadu. Teď získala policie čas do 15. února. Důvod? Chybějící znalecké posudky. Podle tehdejšího zástupce okresního policejního ředitele Josefa Peroutky nebyla délka vyšetřování Hlinkovy nehody mimořádná a odpovídala složitosti tohoto případu.

Po čtrnácti měsících od nehody stanul řidič František Veleta před soudem. Dostal podmíněný trest.

31. 1. 2005

Policie konečně uzavřela vyšetřování tragické dopravní nehody Ivana Hlinky a odeslala spis státnímu zastupitelství. Z vyšetřování například vyplynulo, že Hlinka jel v okamžiku střetu maximální průměrnou rychlostí asi 105 kilometrů v hodině.

3. 3. 2005

Státní zástupce Pavel Dvořák obžaloval z ublížení na zdraví řidiče Františka Veletu, jehož avie se 16. srpna 2004 srazila se superbem hokejového trenéra Ivana Hlinky. Policie uzavřela vyšetřování dopravní nehody až po pěti měsících od nehody, protože neměla k dispozici znalecké posudky.

21. 3. 2005

Okresní soud v Karlových Varech odeslal zpět státnímu zástupci spis týkající se případu smrtelné dopravní nehody Ivana Hlinky. Rozhodla o tom soudkyně Kateřina Vltavská, které byl případ přidělen. Usoudila že je třeba spisový materiál ještě doplnit o některé údaje.

21. 4. 2005

Soudkyně rozhodla, že případ tragické nehody Ivana Hlinky začne projednávat na přelomu května a června. Dřívější zahájení procesu neumožnila žádost soudkyně o doplnění spisu, který vrátila státnímu zástupci. Ten si na postup soudkyně stěžoval a Krajský soud v Plzni posléze žádost soudkyně zamítl.

27. 5. 2005

Okresní soud v Karlových Varech začal projednávat případ dopravní nehody, při níž 16. srpna 2004 zahynul u Karlových Varů hokejový trenér Ivan Hlinka. Obžalovaný řidič František Veleta znovu odmítl, že by srážku zavinil. Opakoval svou verzi, že se snažil vyhnout zvířeti, které mu vběhlo před avii, a přitom se dostal do protisměru.

10. 10. 2005

Za způsobení tragické nehody, při níž zahynul hokejový trenér Ivan Hlinka, uložil karlovarský okresní soud řidiči Františku Veletovi dvouletý trest vězení s podmíněným odkladem na dva roky. Na pět let mu zakázal řídit automobil. Za ublížení na zdraví přitom hrozilo Veletovi vězení od šesti měsíců až do pěti let. Veleta s trestem nesouhlasil, odvolal se.