Někde toto převedení partnerských poboček, tedy franšíz, vítají, jinde jsou ostře proti tomu. Výjimku pak tvoří město Boží Dar, které na tento model spolupráce přistoupilo již před lety jako vůbec první v České republice. Pošta se tu nachází v místním infocentru a spokojeny jsou všechny strany.

Česko má podle mluvčího pošty Matyáše Vitíka nejnižší počet těchto partnerských poboček v Evropě. Zatímco v ČR provozují v současnosti smluvní partneři pod značkou České pošty jen 1,5 procenta pošt, v Německu je to téměř 100 procent a v Rakousku 71 procent. Tento model spolupráce si na Karlovarsku dlouhodobě pochvalují na Božím Daru. „Jedním z problémů s provozem pošty u nás byla otevírací doba pobočky, a tím pádem i dostupnost některých služeb. Po vzoru německého Oberwiesenthalu jsem přemýšlel, jak to udělat také v našem městě. Tady se pošta přesunula z náměstí do jednoho z obchůdků, prodloužila otevírací dobu, zlepšila přístupnost služeb a vzniklý model si tu všichni pochvalují," uvedl starosta Božího Daru Jan Horník.

„Jedním z modelů řešení na Božím Daru tedy bylo přestěhování poštovní pobočky do prostor našeho infocentra. Zpočátku v nás Česká pošta nevkládala takovou důvěru. Postupně jsme si ale padli více do oka a poskytované služby se u nás rozrostly do maximální výše, tedy vyjma peněžních služeb. Ty bychom u nás obyvatelům i návštěvníkům také rádi poskytovali, ale s Českou poštou se nám na tomto bodě zatím nedaří dohodnout. Poskytování poštovních služeb v infocentru s sebou přineslo i rozšíření otevírací doby, která je tu denně od 8:00 do 18:00, a také zkvalitnění doručování balíků," doplnil Horník.

Jinde ale starostové nešetří s plánovaným modelem svými obavami. Bojí se o finanční rovnováhu obecního rozpočtu a také o dostupnost občanům. „Já jsem proti tomuto zavádění franšíz už 25 let.

Svaz obcí sice navrhuje, abychom s Českou poštou spolupracovali, ale myslím si, že na to doplatí občané. Vedení pošty se ohání výdělky, ale když poskytují síťové služby, musí počítat s tím, že na něčem vydělají a na něčem ne. Když síťové služby, tak dostupné za stejných podmínek všem. Toto rozhodnutí se dotkne kromě menších obcí i měst, kde se budou rušit okrajové pobočky. Franšízy nebudou tak plnohodnotné jako klasická pošta," dodal jenišovský starosta Ivan Truksa.

O dostupnost občanům se bojí například také v Božičanech na Karlovarsku. „Zavádění tohoto modelu poskytování poštovních služeb se samozřejmě bojíme. Nevíme, kolik to bude stát, ale až se ukáže, jaké budou přesně nastavené podmínky spolupráce, obavy doufám opadnou. Božičany mají k dispozici poměrně blízko poštu v Chodově a Nové Roli, takže většina obyvatel když tak bude využívat tyto služby tam. Naši starší občané to ovšem s následnou dostupností pošty budou mít horší," informoval Miloš Kameš, starosta Božičan.

Převzetí pošty do vlastních rukou jednoznačně vítá obec Lomnice v okrese Sokolov. Pro obyvatele by to totiž byla velká úleva v podobě otevírací doby. Lomnice o převzetí poštovní pobočky usiluje už léta, zatím bez úspěchu.

„Svitla nám nová naděje, že bychom konečně mohli mít poštu na starosti. Řeknu to upřímně, raději tam dáme jednu stálou pracovní sílu, která chod pobočky zajistí, než aby situace byla jako doposud. Pracovní doba do 12 hodin nikomu neprospěje. Když vezmeme v potaz, pro koho je pošta nezbytně důležitá, jsou to hlavně lidé v důchodu. Doufáme, že konečně záměr vyjde," informoval starosta Lomnice Miloslav Matoušek.

Jiné obce nemají o osudu poštovních poboček zatím rozhodnuto. Například Oloví, ležící mezi Sokolovem a Kraslicemi, v současné době tento problém neřeší. O tom, jestli by pošta v obci zůstala, rozhodne až daný čas. „Zatím naše pobočka prosperuje výborně, myslím, že patří mezi ty přínosné poště. Nedokážu odpovědět, jak bychom se k tomu jako obec stavěli, protože důležitý bude i zájem obyvatel. Jak říkám, necháme vše nastalé situaci," doplnil Lukáš Kričfaluši, starosta obce.

Česká pošta jako držitel poštovní licence musí plnit kritéria pro dostupnost poboček. Celkový počet pošt podle těchto kritérií nesmí klesnout pod 2100, což je o 1100 poboček méně, než má podnik v současnosti.

Chovanec v minulosti uvedl, že chce současný rozsah poštovní sítě zachovat, i když je většina poboček ztrátových.

České poště loni klesl zisk před zdaněním o pětinu na 241 milionů korun. Tržby se snížily zhruba o půl miliardy na 19 miliard Kč. Důvodem byl pokračující pokles objemu listovních zásilek. Pošta ke konci minulého roku zaměstnávala 31.742 lidí.