Kde vzít peníze a lidi? Tuto otázku si nyní pokládají snad všechny obce a města v regionu. Chodníkový zákon totiž nově stanovuje, že za úklid sněhu odpovídají příslušné obecné úřady, nikoliv majitelé přilehlých nemovitostí, jako tomu bylo doposud.

Karlovy Vary udržují podle mluvčího Jana Kopála celou řadu chodníků u objektů ve vlastnictví města nebo vedoucích kolem parků a prostranství, které jsou v majetku města.

„Údržbu těchto chodníků a pěších cest provádí buď Správa lázeňských parků nebo společnost AVE CZ, která se stará i o městské komunikace. Prostě jen rozšíříme udržované úseky o další,“ uvedl Kopál.

Magistrát podle slov mluvčího předpokládá, že náklady na zimní údržbu se díky tomu zvýší zhruba o jeden milion korun ročně. „Jen pro představu: zimní údržba v roce 2008 přišla město na 11 milionů. Daleko největší část z nákladů šla na zajištění sjízdnosti městských komunikací, očekáváme tedy, že s novými povinnostmi nás zimní údržba vyjde asi na 12 milionů korun ročně. Navýšení tedy nebude nijak drastické,“ dodal Kopál.

Podle něj zůstane výčet neudržovaných úseků chodníků a pěších cest ve městě stejný jako v minulých letech. „Určitě kvůli nové povinnosti nepřestaneme udržovat nějaký důležitý chodník, který jsme dosud uklízeli,“ dodal mluvčí.

Problémy hlásí menší města

Naopak Toužimským nový zákon velmi zkomplikuje už tak napjatý městský rozpočet. „Nám uklízí Technické služby a předpokládáme, že na tyto práce už nebudeme mít lidi. Jak to budeme řešit, to zatím není rozhodnuto. Hlavní chodníky udržovat budeme, na některé budeme muset dát ceduli s informací, že se v zimě neudržují,“ uvedl starosta Antonín Vrána.

Stejné starosti má také Jenišov a úklid sněhu už řeší i Ostrov.

Jenišovský starosta Ivan Truksa tvrdí, že obec není technicky schopná udržet všechny chodníky po spadu sněhu čisté. „To prostě není v lidských silách. Nemáme sto lidí, abychom je na úklid sněhu ihned nasadili. Přivítal bych, kdyby byl stanoven limit, které chodníky uklidit do čtyř hodin po sněžení, které po osmi a které ihned. Chodníky by měly být rozděleny do kategorií, jinak to technicky zvládnout nejde,“ zdůraznil Truksa.

Truksa navíc bude požadovat, aby obce na úklid sněhu získaly ze zákona příspěvek. „Bude to stát peníze. Při projednávání zákona o rozpočtovém určení daní by se na to mělo pamatovat. Sám tento požadavek na jednání měst a obcí vznesu,“ zdůraznil jenišovský starosta. Jenišov bude podle něj uklízet exponované chodníky, ale ty, které jsou využívány minimálně, opatří cedulí V zimě se neudržuje. „Jde i o technický problém. Chodníky jsou nyní z betonové dlažby, která má jiné vlastnosti než asfalt. Na údržbu je beton daleko náročnější. Uklízet sníh budeme, především ale hlavní trasu. Boční chodníky pak vyčistíme později,“ dodal Truksa.

Jak budou povinnosti vyplývající z nového zákona řešit v Ostrově, o tom vedení města ještě nerozhodlo.

„Vybereme ze dvou variant. Nejprve si necháme předložit nabídku od firmy, která nám město uklízí, ale také se obrátíme na realitní kanceláře. Zatím nevíme, zda by pro nás nebylo levnější přispívat na úklid chodníků sdružením vlastníků domů,“ uvedl starosta Jan Bureš. Podle něj je nepřijatelné, aby chodníky zůstaly neudržované. „Sníh z nich musí být uklizen,“ zdůraznil.

Ostrovští radní si také nechali spočítat, zda případná zranění některého z chodců pokryje pojistka, kterou má město uzavřenou. „Vyšlo nám, že pojistné plnění navyšovat nemusíme,“ dodal starosta Ostrova.

Nový chodníkový zákon je komplikací také pro božídarskou radnici. Tato horská obec má se sněhem problémy každoročně. „Ulice sypat nebudeme. Koupili jsme nový stroj a budeme jenom frézovat. A sníh odvážet za obec, tak jako tomu bylo na jaře,“ uvedl starosta Jan Horník.