Dvaačtyřicátý ročník mezinárodního filmového festivalu turistických filmů TOURFILM byl letos rekordní. Zúčastnilo se ho 136 zemí z celého světa s 614 filmy a 352 multimédii. Letošní úroveň, alespoň špičkových filmů, byla velmi dobrá a vyrovnaná. Deset filmů aspirovalo na nejvyšší umístění, což v minulých letech nebylo.

GRAND PRIX Tourfilmu získal indický film Incredible India, a to především díky vtipnosti a zdařilému filmovému zpracování.

U nejlepších filmů se objevil nový trend: jsou postaveny jako klip střihaný na hudbu bez komentáře a neukazují jen památky a atrakce dané lokality. Ty jsou zde také, ale až v druhém plánu. Na prvním místě jsou lidé. Báječná, inspirativní nálada diváka vtahuje do děje. Emotivně se ho snaží získat tak, aby se jeho zájem o danou lokalitu stal rozhodující pro jeho budoucí návštěvu. Emoce vítězí a fakta si divák může najít na webu či v bohatých tiskových materiálech.

Mezi takovéto snímky patří i další oceněné filmy Segovia Tourism: Everything For All ze Španělska, Visit Gribskov z Dánska, Eye on Amsterdam z Nizozemska, italské šoty Italia Much More či Islands of Magic Nature představující Azory.

Televizní filmy, které mají jiný charakter – vyprávěcí - představují dnes v mnoha případech oblíbené seriály, tedy cestování po celém světě očima toho daného speakera. Ti se stávají celebritami. Vždyť ti nejúspěšnější jsou ve vysílání v 50 i více zemích. Vítězem této kategorie je letos belgická televize VRT. V této kategorii uspěly i některé české filmy o českých potápěčích na Mauritiu či Cesta kolem světa na plachetnici Rudolfa Krautschneidera.

Multimédia vyhráli Chorvaté před USA a Galapagami.

České soutěže TOUR REGION FILM se zúčastnilo 128 filmů a 51 multimédií. Vítězem je Destinační společnost Východní Čechy s titulem Na východ do ráje, před filmem ZlíNY – Zlín in New York a titulem Plzeňského kraje Živá voda Čech. Multimédia vyhrály webové stránky Českého Krumlova.

GRAND PRIX

Incredible India – Ministry of Tourism, Government of India and Experience India, Indie

I. kategorie – videa a filmy do 30 minut prezentující státy, národní boardy, regiony a města
1. Segovia Tourism: Everything for All, Španělsko
2. Visit Gribskov – Apoetic visit to Gribskov, Dánsko
3. Eye On Amsterdam Holandsko

II. KATEGORIE – videa a filmy do 30 minut z oblasti komerční turistiky (cestovní agentury, hotely, služby…)
1. Italia Much More Collection, Itálie
2. The Islands of Magic Nature, Portugalsko
3. Santiago Is Big, Španělsko

III. KATEGORIE – televizní dokumentární a publicistické filmy do 60 minut
1. Southern Africa, Jihoafrická republika
2. Útěk na Mauritius, Mauritius
3. Rozhoupaný svět Rudolfa Krautschneidera, ČR

IV. KATEGORIE – multimédia (CD-ROM nebo webové stránky s tematikou turistiky a cestování)
CENACOT
1. Gospić, Chorvatsko
2. www.visitidaho.org, USA
3. Ecuador and Galapagos: Adventure and Nature, Ekvádor

TOUR REGION FILM 2009 – VÝSLEDKY

I. KATEGORIE – FILMY
1. Na východ do ráje, Východní Čechy
2. ZLíNY - Zlín in New York, MgA. Jan Otruba
3. Plzeňský kraj – Živá voda Čech, Plzeňský kraj

II. KATEGORIE – MULTIMÉDIA
1. www.ckrumlov.cz, Českokrumlovský rozvojový fond
2. Boscolo Hotels CARLO IV, ČCCR - CzechTourism

Kompletní výsledky všech kategorií 42. ročníku festivalu Tourfilm naleznete na webových stránkách Karlovarského deníku i na internetové adrese www.tourfilm.cz.