Bezmála dvacátý rok je učitelem současný ředitel jedné z nejprestižnějších karlovarských základních škol Jiří Burian. Jako muž je jedním ze 110 124 tisíců pedagogů pracujících v českých školách. Přestože plně připouští, že školy jsou v obrovské většině doménou žen – pedagožek, nerad rozlišuje v práci mezi pohlavími.

„Ve školách je skutečně podstatně víc žen, ale díky bohu za ně. Koneckonců já nemohu a ani nechci rozlišovat práci kolegů a kolegyň,“ zdůrazňuje ředitel Burian, který sám ve škole vyučuje matematiku a fyziku.

„Když se zamyslím nad tím, proč vlastně zůstávám já, tak možná nejspíš proto, že mi přináší dobrý pocit děti něco učit a naučit. Pozorovat, jak děti ´berou rozum´, sbírají informace, které pro ně budou snad v životě důležité,“ říká pedagog.

Co muže od práce ve školství odrazuje, je především nízké platové ohodnocení. „Kdybych je měl oznámkovat na stupnici od jedné do pěti, tak by plat učitelů dostal čtyřku. S odřenýma ušima. Proto se mi také podařilo získat za celou kariéru do týmu pouze jediného mladého absolventa. Nakrátko. Pak zběhl na lépe placeného místo. Byl to angličtinář, nyní pracuje v soukromé firmě,“ říká ředitel Burian.

Mladí muži, zejména tací, kteří si chtějí založit rodinu, pořídit bydlení, zkrátka žít normální život, prostě potřebují vyšší mzdu než stávajících zhruba osmdesát procent republikového průměru.

„Nemůže se jim nikdo divit. Právě muži, a učitele nevyjímaje, jsou v drtivé většině živiteli rodin. Ženy učitelky jednak lépe snáší úděl jakési charity, když se upíší školství, jednak jsou finančně do velké míry většinou zaštítěny právě příjmem manžela. I proto je o tolik víc žen učitelek než mužů učitelů. Právě tohle je jeden z nejdůležitějších důvodů,“ pokračuje ředitel Burian.

Kdyby se měl Jiří Burian znovu rozhodovat o svém povolání, asi by přes všechna negativa neměnil. Připustil ovšem, že nyní, na postu ředitele, je jeho situace přece jenom trochu jiná než ta, se kterou se potýkají mladí, začínající absolventi vysokých škol a univerzit.

„Když člověk zváží životní náklady, musí být pragmatik, i kdyby měl vrozenou touhu předávat své zkušenosti jako učitel,“ dodává Jiří Burian. Přestože je povolání učitele jedním z nejprestižnějších, mzdové ohodnocení pedagogů tomu skutečně neodpovídá.

Dokud si to vláda a parlament neuvědomí, bude mužů ve školách stále méně.