Tvrdí to specialista této společnosti Pavel Přikryl. Společnost, která spadá přímo pod ministerstvo dopravy, sice může kontrolovat kamiony a autobusy, ale do případných postihů už její pracovníci zasahovat nemohou.

„Kolegové z německé společnosti BAG tyto pravomoce mají,“ uvedl Pavel Přikryl při nedávné kontrolní akci na silnici I/6, jíž se zúčastnili i jeho němečtí kolegové. „Ti mohou auto zastavit, zkontrolovat a v případě prohřešků i pokutovat. Mají katalog pokut rozpracovaný do nejposlednějšího detailu. Řidiči tak mohou mít jistotu, že za stejný přestupek dostanou po celém Německu stejný postih,“ vysvětlil specialista na kamionovou a autobusovou dopravu.

V Česku je situace jiná.

„My prakticky pouze asistujeme policistům. Ti, případně úřady ve správním řízení rozhodnou, jaký postih si řidič či přepravce zaslouží. Chybí nám dotažení problémů do konce. Příslušný orgán například rozhodne o výši pokuty za přestupek, za nějž my bychom auto nepustili do provozu. Vše záleží na vůli orgánů,“ posteskl si Přikryl. Navíc podle jeho slov neexistuje jednotný celostátní systém postihů.

Tento stav se snaží změnit program, jehož pomocí by mělo dojít ke sjednocení předpisů pro provoz kamionů a autobusů v celé Evropské unii. „České ministerstvo dopravy je v něm zatím jenom jako pozorovatel. My se snažíme převádět program do praxe. Společně s kolegy z okolních států proto pořádáme minimálně jednou měsíčně společné kontrolní akce. To ostatně nařizuje i unijní směrnice,“ doplnil Přikryl.

Mobilní jednotka Centra služeb pro silniční dopravu operovala před nedávnem i na Karlovarsku. Během kontrolní akce zastavili tři kamiony. U všech našli závady.

„Technický stav jednoho z nich neodpovídal předpisům, a všichni tři řidiči navíc porušili sociální předpisy, tedy například nedodržení bezpečnostních přestávek či překročení doby jízdy,“ uvedl vedoucí mobilní jednotky Jan Solich.

„Nedá se říci, že by některý z těchto prohřešků byl méně závažný než jiný. Nebezpečné jsou všechny,“ komentoval výsledek Pavel Přikryl. Chyba ovšem podle jeho slov není jenom na straně řidičů.

„Chyby dělají dopravci, ale i stát. Ten například nedělá prakticky nic pro to, aby bylo na českých silnicích bezpečněji. Od revoluce se v tomto ohledu podle mého prakticky nic nezměnilo. Není to ovšem pouze specifikum Karlovarského kraje. Obdobná situace je ve všech regionech,“ dodal Přikryl.