VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Privatizace Liaporu se zdařila

KARLOVARSKO - „Ať se staví cokoliv, vždy se najdou kritici, kteří budou nesmyslně protestovat,“ říká Rudolf Borýsek. Lias Vintířov má za sebou patnáct let úspěšné proměny keramzitu na liapor.

30.11.2007
SDÍLEJ:

Rudolf Borýsek, ředitel Liasu VintířovFoto: Archiv KD

Již několik desítek let se ve Vintířově vyrábí stavební materiál. Liapor (dříve keramzit) je dnes nedílnou součástí každé moderní stavby, ať už jde o rodinný domek s prvky zahradní architektury, nebo most či obchodní dům stavěný z lehkého betonu. Sportovní fanoušci zase znají Liapor například z karlovarského ledního hokeje, ale především z nohejbalu, kde je SK Liapor Karlovy Vary vícenásobným mistrem republiky.

Letos je tomu patnáct let, co byla Vintířovská výrobna stavebního materiálu privatizována, a to je důvod si popovídat s ředitelem Liasu Vintířov Rudolfem Borýskem, který je zároveň viceprezidentem Svazu podnikatelů ve stavebnictví v České republice.

Prošli jste jiným modelem privatizace, než jaký zvolil např. Sedlecký kaolin, tedy bez zahraničního kapitálu. Vy jste naopak privatizovali společně s německým partnerem. Jak to zpětně hodnotíte?
Z hlediska současnosti jednoznačně pozitivně! I tehdy to pro nás bylo poměrně jednoduché rozhodování. Měli jsme vybydlenou fabriku bez technologií a věděli jsme, co chceme. Šlo nám o trh, know–how a kapitál. To všechno jsme získali vstupem německého partnera. Na začátku jsme se v rámci skupiny Liapor museli hodně učit. Dneska jsme zásadním pilířem evropské skupiny Liapor, čímž se nechci chlubit, jen odpovídám na otázku, že privatizace ve Vintířově se s pomocí zahraničního partnera zdařila.

Co se ve Vintířově za těch patnáct let změnilo?
Tak například do nových technologií výroby a modernizace provozu jsme investovali stovky milionů korun. Jen v posledním roce a roce příštím investujeme 100 milionů korun do ekologického projektu – jedná se o komplexní čištění odpadních plynů z technologie výroby lehkého keramického kameniva. Součástí investiční akce bude instalace odsiřovací jednotky a dopalovací komory. Ovšem nejde jen o technologie, celý výrobní areál ve Vintířově doznal změn k lepšímu. Kromě toho si naše firma uvědomuje svoji sociální a společenskou zodpovědnost k regionu, ve kterém žijeme a jsme aktivní také v této oblasti. Jinak máme dvě dceřinné společnosti. Jednou je firma Liadur se sídlem v Karlových Varech zabývající se výrobou protihlukových stěn. V této oblasti jsme za šest let podepsali spousty licenčních smluv se zahraničními partnery a máme z toho radost. Tou druhou firmou je Kago, evropská jednička na trhu s krby a kachlovými kamny, což mluví samo za sebe.

Kde všude kolem nás najdeme stopy liaporu?
Můžu zodpovědně říct, že betonové skelety různých obchodních domů jsou od nás, např. karlovarský Baumax, Kaufland, ElektroWorld, Tesco, Interspar aj. Dále na průtah R/6 přes město Karlovy Vary jsme dodávali atypické betonové konstrukce pro přemostění a liaporové zásypy. Naše betonové bloky jsou zakomponovány v multifunkční hale. V Jenišově stojí některé domky z našeho programu Dům jedním tahem. Hodně jsou vidět prvky naší zahradní architektury a zámkové dlažby. Zlatý kopeček, lokalita šedesáti rodinných domků, je také naše dítě a nyní, když napadl sníh, tak se na chráněných místech objeví náš ekologický zimní posyp Ekogrit.

Jak to bylo se Zlatým kopečkem?
Jednoho dne, tuším někdy v roce 1995, jsme v managementu Liaporu a několika dalších spřátelených firmách, začali řešit problém bydlení. Az tehdejších lokalit, které byly k dispozici, jsme vytipovali pozemek na Zlatém kopečku. Myslím, že to na svoji dobu byl docela nadčasový projekt, v Karlových Varech určitě první! Dobře to dopadlo a za tři roky jsem se do novéhodomu stěhoval.

Vypadá to všechno přímo pohádkově. Ale řekněte, nemáte z něčeho obavy?
Onoto pohodově vypadá, ale pereme se s nejrůznějšími problémy. A jestli něco nás a celý rozvoj v České republice ohrožuje do budoucna, pak to jsou z mého pohledu dvě hlavní rizika. Pominu-li přebyrokratizovaný Brusel, pak je to především energetická politika. Myslím tím neúnosné postavení ČEZu a jeho působení v oblasti cen s dopadem nejenom na obyvatele, ale i na firmy. To, co se děje, je naprosto nevídané a děsí mě, že je to veřejně podporováno celou státní byrokracií včetně našich volených zástupců. Totéž platí i na RWE Transgas. Druhým velkým problémem je environmentální politika EU, a to se týká opět našeho státu, kdy jsme mnohdy papežštější nežli papež. Schizofrenní situaci můžu doložit na současné investici do odsíření ve Vintířově. Investujeme miliony do čištění kouřových plynů a poté budeme platit více za emise oxidu uhličitého.

Co s tím?
Přiznám se, že ve věci neúnosného postavení ČEZu nebo RWE Transgasu si s tím Česká republika už asi neporadí a je to zřejmě úkol pro EU.

Co vás trápí na Karlových Varech?
Já jsem se tu narodil a mám naše město opravdu rád a rád ho našim partnerům ukazuji. Ajak jsem řekl již na začátku, jestliže jako firma Lias Vintířov cítíme celokrajskou sociální a společenskou zodpovědnost, pak já osobně tuto zodpovědnost cítím ještě víc ve vztahu ke Karlovým Varům. Samozřejmě se mi podobně jako spoustě jiným lidem leccos nelíbí, ale vždycky se to snažím s něčím srovnávat, povznést se nad drobné osobní nevraživosti a podívat se na výsledky z nadhledu. Určitě šlo udělat více, ale utápíme se mnohdy v diskuzích, jejichž témata jsou nesmyslná. Když to vztáhnu na nás jako na stavebníky, tak se najde vždycky skupina lidí, kteří budou protestovat, ať se staví cokoliv. Ať už se tváří ekologicky nebo si najdou jiné důvody, ze zkušenosti vím, že za tím vším jsou zase jenom peníze a konkurenční boj. Někdy je za tím ale skutečně jenom primitivismus a hloupost. Bohužel, vždycky je to brzda.

Co multifunkční hala?
Principiálně je správně, že se staví. Je třeba si uvědomit, že to není karlovarská multifunkční hala, ale minimálně hala s krajským potenciálem působnosti či dosahu využití. Samozřejmě můžeme diskutovat, jestli nešlo financování haly zařídit inteligentnějším způsobem. Pravděpodobně ano, ale přesto ji považuji za pozitivní a jako krok správným směrem do budoucnosti. Podobně jako průtah, který řeší dopravní situaci na řadu let dopředu. Jestli mě něco trápí na Karlových Varech, pak snad jen to, že se tu mělo více stavět. Myslím tím bytovou výstavbu. Obyvatel ubývá a město mělo být aktivnější v rozvoji bytové výstavby. Pak mě trápí třeba neuvážený prodej majetku, konkrétně domů v Lázeňské ulici 1, 3 a 5. Nebo Císařské lázně. To jsou domy, které podle mého soudu město nemělo prodat. V případě Císařských lázní se mi líbí myšlenka vytvoření krajského reprezentativního centra s využitím financí EU. Trochu mi zde vázne komunikace mezi městem a krajem, což je také zbytečné.

Komunikace město - kraj vázne, jaká je komunikace mezi firmami?
Velmi úzce spolupracujeme se Sokolovskou uhelnou společností a myslím, že po privatizaci se naše spolupráce ještě zkvalitnila. Nejen že od nich bereme nadloží jako surovinový zdroj, ale spolupracujeme také v oblasti energetiky, odpadů a v dalších oblastech. Dále spolupracujeme s firmami Sedlecký kaolin, Chemické závody a Witte Nejdek. Tady všude jsou lidé, se kterými se dá rozumně komunikovat, mluvím-li o průmyslové části kraje a komunikace mezi námi rozhodně nevázne.

30.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

V Karlovarském kraji vznikly nové obchvaty. Dálnice ale nadále chybí

Šermíř karlovarské Lokomotivy Martin Rubeš opět zazářil.

Češi ovládli mistrovství Evropy U23 v šermu, zásluhu na tom má i varský Martin Rubeš

Zábava pro všechny. To je Loketské kulturní léto

Loket – Letošní kulturní sezona v amfiteátru pod hradem v Lokti bude bohatá, žánrově pestrá, na své si přijdou všechny generace. V programu jsou pravidelné akce, na které jsou návštěvníci zvyklí, i řada novinek.

S lety do Düsseldorfu je problém. Chybějí pasažéři

Karlovarský kraj – Už čtyři letecké linky do Düsseldorfu musely být zrušeny a letadla z karlovarského letiště tak neodletěla. Novinka, od níž si Karlovarský kraj i Karlovy Vary slibovaly nové návštěvníky města a regionu, očekávání zatím nenaplnila.

Uklidit, opravit, vyleštit. Sezona je tady

Karlovy Vary – Zahájení lázeňské sezony se blíží. Ulice v centru jsou plné pracovníků správ lázeňských parků, léčivých zdrojů a kolonád a magistrátu a opravují a uklízí každý kout.

AUTOMIX.CZ

Jak snížit spotřebu auta? Není to složité, těmto mýtům ale nevěřte

Spotřeba je dlouhodobě jednou z nejsledovanějších vlastností automobilů. Řidiči jí dokonce často podřizují svůj jízdní styl, volbu pneumatik, ale i výběr vozu jako takového. Ale opravdu víte, jak jezdit co nejúsporněji?

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies