Jako jediný Čech v historii usedl do kokpitu Formule 1. Za volantem stroje týmu někdejšího pilota Alana Prosta odjel tři závody Mistrovství světa, jeho kariéra však skončila po pozitivním dopingovým testem na THC. V současné době se Tomáš Enge, syn známého českého okruhového jezdce Břetislava Engeho, věnuje hlavně závodům v zámoří. V minulém týdnu si ovšem našel čas, a jako host České spojišťovny se v Nové Roli na Karlovarsku zúčastnil bezpečnostní akce Jezdíme s úsměvem.

Co si myslíte o podobných preventivních akcích?
Je to další z akcí zaměřená na bezpečnost silničního provozu. Když vidíte ty nehody na silnicích… Řadě z nich se dá předejít. A tohle je jedna z těch úsměvnějších forem prevence. Řidiče by měla spíše varovat před problémy, než aby je policisté kasírovali.

Když řídíte mimo závodní okruh, jaký jste řidič? Rychlý, pomalý, rozvážný?V provozu se docela bojím. A hlavně většinu času trávím ve Spojených státech, a tam se prostě jezdí jenom pomalu. Člověk tam na dálnici nejede rychleji než 120 kilometrů v hodině, takže jsem tak nějak zvyklý jezdit pomalu.

Zažil jste v zámoří někdy podobnou akci, jako je Jezdíme s úsměvem?
Ne. Nic takového jsem ve Státech neviděl.

Už se vám někdy stalo, že se vám v běžném provozu hodily zkušenosti ze závodní dráhy?
Určitě. Vždy člověka překvapí nějaká situace. A právě zkušenosti ze závodních tratí mohou pomoci jim přecházet. Člověk se v monopostu naučí předvídat a dokáže reagovat rychleji na vzniklé problémy. A právě ty zkušenosti dodávají na běžných silnicích pohodu a klid.

A zúročil jste naopak něco ze silnice na závodním okruhu?
To asi ne. Na okruhu je to extrém. Vozy dosahují obrovských rychlostí. Když třeba jedete Indy Car rychlostí 350 kilometrů v hodině dvě tři auta vedle sebe, tak to se nedá s ničím srovnat.

Jak hodnotíte své působení ve Formuli 1? Hodí se vám nyní něco ze zkušeností od Alana Prosta?
Moje působení ve Formuli 1 bylo velice krátké. Po těchtřech závodech bych právě zkušenostem z Formule 1 nepřikládal tolik důležitosti. Ty jsem získal za celou svou patnáctiletou závodnickou kariéru. Nejvíce mi dalo asi právě Indy Car. Ve vysokých rychlostech jedete pár centimetrů od dalšího auta a musíte mít rychlé reakce. Jakmile si o někoho škrtnete, nebo narazíte do zdi, tak to moc bolí.

Budete usilovat o to, abyste se ještě do kokpitu F1 vrátil?
Nemyslím si, že Formule 1 je pro mne ještě prioritou. Už mám věk na to, abych jezdil spíše vytrvalostní závody.