Téměř 150 tisíc hovorů na tísňovou linku 112 přijali hasiči v Karlovarském kraji v uplynulém roce. V České republice slaví tato linka už desáté výročí ostrého provozu. V Karlovarském kraji přitom funguje od roku 2005. Včera navíc oslavila svůj takzvaný Evropský den. A to proto, že zavolat si o pomoc záchranářů mohou lidé ve všech státech Evropské unie s pomocí jednotného evropského tísňového čísla 112. „Datum 11.2. symbolizuje tísňovou linku, proto připadá na tento den. K připomenutí evropské linky se připojují i hasiči v našem kraji, kteří jsou garantem Telefonního centra tísňového volání 112," uvedl mluvčí krajských hasičů Martin Kasal.

V celé ČR v současnosti funguje 14 call center linky 112. Ta jsou v rámci celé republiky navzájem hlasově i datově propojena. Centra tísňového volání jsou vzájemně zastupitelná. V případě přetížení nebo výpadku centra v jednom kraji jsou hovory na linku 112 automaticky přesměrovány na ta další, aniž by to volající poznal na rychlosti nebo kvalitě odbavení. „Je zde tak garance, že se občan vždy dovolá, a to jak z pevných linek, tak mobilních telefonů," poznamenal mluvčí.

Technologie telefonních center tísňového volání 112 také propojuje základní složky integrovaného záchranného systému, tedy Hasičský záchranný sbor ČR, Policii ČR a zdravotnickou záchrannou službu. To umožňuje rychlé vyhodnocení vzniklé situace a okamžitou reakci záchranných složek. „Na 112 se lze jako na jedinou tísňovou linku dovolat bez SIM karty, bez kreditu a pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora," pokračoval Kasal s tím, že operátoři linky 112 jsou schopni odbavovat tísňové hovory nejen v češtině, ale i angličtině a němčině. V případě potřeby mají k dispozici softwarovou podporu i v dalších světových jazycích.

Jen v loňském roce odbavily tísňové linky 112 a 150 v celé České republice 4,1 milionu volání. Z toho bylo 3,6 milionu volání na linku 112 a 0,5 milionu na linku 150.

V Karlovarském kraji přijali hasiči 147 356 hovorů na tísňovou linku 112, dalších 15 182 hovorů na tísňovou linku 150. V průměru tak jen v Karlovarském kraji na každý den připadá 445 volání, což jsou každých deset minut přijaté tři hovory. „Největším problémem tísňové linky zůstávají takzvané zlomyslné hovory, tedy případy, kdy volající nepotřebují žádnou pomoc od záchranářů, ale pouze zatěžují a blokují tísňové linky," dodal Kasal.