VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Polski film měl světovou premiéru ve Varech

Karlovy Vary – Ve středu 4. července byl na karlovarském filmovém festivalu slavnostně představen a uveden český zástupce v hlavní soutěži festivalu, novy film Marka Najbrta Polski film, který bude do oficiální kinodistribuce uveden 12. července.

6.7.2012
SDÍLEJ:

Polski film na festivalu v Karlových Varech: Herci na červeném koberciFoto: 2media

O čem je příběh? Čtyři známí čeští herci, spolužáci z brněnské JAMU, Matonoha, Liška, Daniel a Polášek si splnili dávný sen a rozhodli se natočit společný film. Projekt zafinancoval polský koproducent Glowacki, režie se ujal kolega Budař, produkce kolegyně Plod(á)ková a mohlo se začít. Počáteční idyla však rychle vzala za své. Snaha natočit Brno v Krakowě, Poláškova katolická víra, Danielův dvojník Havlát, Liškova špatná výslovnost a Matonohovy finanční machinace proměnily natáčení v boj o holé přežití uprostřed beskydských kopců. Polski film – to je film o přátelství a absurditě hereckého života, balancujícího mezi realitou a iluzemi.

Režie snímku se ujel Marek Najbrt, jehož režijní debut Mistři (2004) získal mimořádnou pozornost. Film, na jehož scénáři spolupracoval s Benjaminem Tučkem a Robertem Geislerem, získal tři České lvy a množství jiných cen. Také další film ze společné dílny Najbrt – Geisler – Tuček Protektor (2009) má na svém kontě úspěchy. Získal například výroční cenu českých filmových kritiků Kristián za nejlepší hraný film, šest Českých lvů včetně kategorie „nejlepší film" a ceny kritiků, hlavní ceny na festivalech v Denveru, Syrakusách, Krakowě a Pécsi. Zúčastnil se soutěžních i nesoutěžních projekcí na cca 50 dalších festivalech a to včetně akcí světové třídy jako je Londýnský filmový festival či Mezinárodní filmový festival v Palm Springs. Protektor se rovněž dostal do distribuce v USA a několika dalších zemích. V období 2010 - 2011 se Marek Najbrt kromě práce na Polském filmu scenáristicky i režijně (17 dílů) podílel na úspěšném pětačtyřicetidílném seriálu z produkce HBO Terapie (2011), jehož druhá řada se začala natáčet letos.

Co o svém nejnovějším díle, které představuje „film ve filmu" prozradil?

Od koho a kdy vzešel úplně první impuls k napsání scénáře Polskeho filmu? Je to tak, že vás oslovili pánové Matonoha, Liška, Daniel a Polášek s hotovým nápadem nebo jste byl od začátku „u toho"?
Když jsem s jmenovanými herci před časem natáčel pro brněnskou televizi pořad Komediograf, ukázalo se, že tihle dávní přátelé a spolužáci z JAMU spolu už dlouho touží natočit film. Vzal jsem to vážně, oslovil producenta Milana Kuchynku a své spoluscenáristy Tučka s Geislerem a pustili jsme se do práce.

Jak moc se původní myšlenka v čase proměňovala?
Na vzniku námětu i scénáře s námi všichni čtyři kluci intenzivně spolupracovali. Absolvovali jsme několik soustředění na chalupě Tomáše Matonohy, vyslechli si mnoho podrobností z jejich životů, vypili dost alkoholu a zažili hodně zábavy, ale třeba i nefalšovanou hádku Lišky s Danielem, jejíž fragmenty se posléze dostaly do scénáře. Zásadní impuls pak do projektu vnesla možnost polské spoluúčasti, kterou jsme využili producentsky i scenáristicky. Problém utrácení polských peněz v Polsku, který plyne ze samé podstaty jakékoliv koprodukce, jsme delegovali na naše postavy, kterým to způsobí potíže. Například jsou nuceny točit brněnské scény svého filmu v Krakowě.

Na začátku popularity Pavla Lišky a Tomáše Matonohy byl Komediograf, komická dvojice Kamil a Michal, jak je zmíněno i v Polskem filmu, najdou diváci ve filmu tenhle svérázný humor?
Tenhle film není komedií v tradičním slova smyslu, ale rozhodně vznikl ze stylu humoru, který je blízký jak nám scenáristům tak hercům. To, co dělají naše postavy, nás baví. Rádi se zabýváme absurditou i mystifikací a obojího je proto v Polském filmu hodně.

Struktura Polskeho filmu je dost neobvyklá, postupně se stírá rozdíl mezi mystifikací a realitou, divák místy těžko rozpozná, kdy herci hrají a kdy je dokumentární kamera zabírá v reálných situacích… Proč jste zvolili právě tuto formu?
To, že ústřední herecká čtveřice, ale i Jan Budař a svým způsobem i Jana Plodková a polská herečka Katarzyna Zawadzka dali k dispozici své identity, je základní deviza celého projektu. Nechtěli jsme natočit jen nějakou nezávaznou taškařici. Naším cílem bylo říct něco o existenci těch lidí, takže kromě fikce je ve filmu i hodně pravdy. I když řečeno s našimi hrdiny: To, že hraju sám sebe, ještě neznamená, že jsem to já…

Polášek, Plodková, Matonoha, Daniel, Budař… jména, která procházejí také vašimi předcházejícími filmy. Rád spolupracujete s heci, které už dobře znáte?
To ano, ale neznamená to, že bychom sázeli na jistotu. Myslím, že naše minulé dva filmy dostatečně dokázaly, že se nebráníme novým možnostem, a nejen z hlediska obsazení nehledáme zrovna snadná a prvoplánová řešení.

Na druhou stranu, v Polskem filmu hrají i polští herci, jaká byla spolupráce s nimi?
Po všech stránkách zábavná a užitečná. Katarzyna Zawadzka vnesla do příběhu půvab a šarm polských žen a oba její kolegové Czeczot s Kobierskym zase energii typickou pro naše slovanské bratry. Celkově pro mě setkání s polským živlem, které začalo před dvěma lety vítězstvím Protektora na festivalu Off plus Camera v Krakowě, znamená velký přínos a nezanedbatelnou životní zkušenost.

Polski film končí vlastně happy endem – parta spolužáků z JAMU si přes hádky a krize splní sen – dostat se společně do filmu. Máte rád šťastné konce?
O štěstí by se v případě tohoto konce dalo diskutovat a to mám právě rád. Skončily ty postavy dobře nebo špatně a jak jsou na tom jejich předobrazy ve skutečném životě? Nevím, ale navzdory tomu mám happyendy vlastně docela rád.

Plakát k Polskemu filmu, stejně jako k Protektorovi, dělal váš bratr Aleš Najbrt. Je to výhoda? Ušetří vám to třeba dlouhé vysvětlování, protože jste zkrátka naladění na stejnou vlnu?
S bratrem se mi dělá dobře, mám u něj jistotu, že nic nepodcení, a věc dotáhne do zdárného konce. Naše vztahy jsou v posledních letech nejlepší za celý dosavadní život a naše spolupráce je toho příčinou i důsledkem zároveň.

Oproti Protektorovi, který se odehrával v období 2. světové války, mohl rozpočet Polskeho filmu vylepšit product placement. Z množství značek nebo názvů firem, které jsou na plátně vidět, se zdá, že producenti této možnosti využili vrchovatě – Moët, Orbit, Ytong… Bylo to tak?
To je jeden z paradoxů současné kinematografie. Samozřejmě počítám s tím, že si spousta diváků při pohledu na nejrůznější loga v Polském filmu pomyslí cosi o okatém product placementu. Ale pravda je taková, že pro náš rozpočet by bylo příliš nákladné všudypřítomné značky ze snímané reality odstraňovat, a tak jsme je tam raději nechali. V tuto chvíli je jediným regulérním sponzorem Moët a i ten se nejdřív dostal do filmu, a teprve pak došlo k dohodě. Třeba Orbit nebo navigace Dynavix jsou v příběhu prostě proto, že patří do života Poláška s Liškou. A to mě na tom právě baví.

Předpokládám, že máte rozpracovaných několik dalších témat, scénářů – o čem tedy pravděpodobně bude váš další film?
Možností je několik. S Geislerem a Tučkem máme rozpracovaný ekoapokalyptický námět s pracovním názvem Přehrada, ale zajímá nás i bouřlivý rok 1938 a společně se chystáme napsat pilotní díl televizního seriálu Casting, který by měl formálně navázat na styl Polského filmu. Nic z toho ale není jisté, takže teprve uvidíme…

(zdroj: 2media)

Autor: Redakce

6.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Novomanželé Urbanovi si řekli své ANO na vrcholku Aschberg v horské Bublavě.
9

Letní svatby jsou in, oddává se na lávce, golfu, na poli nebo u vysílače

Míša Rauscherová, vrchní sestra z interního oddělení sokolovské nemocnice, je ve finále prestižní soutěže.

Vrchní sestra ze sokolovské interny by se mohla stát Nej sestřičkou roku 2017

Máme žízeň. A projevilo se to v prodeji

Karlovy Vary - Patrně i díky vysokým teplotám a žíznivým zákazníkům v letních měsících vzrostl skupině Karlovarských minerálních vod (KMV) v prvním pololetí roku prodej meziročně o čtyři procenta a dosáhla celkového obratu 3,9 miliardy korun. To bylo meziročně o dvě procenta více.

Za objektivem Františka Konopy

Karlovy Vary - Studoval fotografii na karlovarské „keramce“, poté si pořídil vlastní studio. Práce Františka Konopy zaujala velké množství lidí.

Maketu odhalí poslední český rytíř

Mariánské Lázně - Jedna z nejstarších románských staveb, kostel svatého Jakuba a Filipa na Chvojně u Konopiště, bude k vidění i v Mariánských Lázních. Věrná miniatura totiž přibude do velké rodiny v Parku Boheminium.

Motivací mají být stipendia od kraje

Karlovy Vary - Motivační a prospěchová stipendia za druhé pololetí uplynulého školního roku získají od Karlovarského kraje studenti z jedenácti středních škol v regionu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení