Etarea se měla stavět v 70. letech minulého století. Šlo o příměstské bydlení, ve kterém mělo najít domov až 135 tisíc lidí. Postavena měla být v podstatě jako nové město nedaleko Jílového u Prahy u soutoku Vltavy se Sázavou.

Šlo o zástavbu plnou zeleně, která by však nepostrádala znaky typické pro město – tedy i hlavní třídu, síť ulic a samozřejmě kompletní občanskou vybavenost. Počítalo se dokonce i s menší průmyslovou výrobou. To vše mělo být rozděleno třinácti rezidenčních oblastí.

Etarea v dokumentu Zašlapané projekty:

Zdroj: Youtube

Za projektem stáli architekti Gorazd Čelechovský, Jaroslav Stehlík a Vladimír Sýkora. Využili i znalostí týmu složeného z asi padesáti expertů různých důležitých profesí, jako jsou zdravotníci, biologové, geologové, učitelé, prognostici, ale třeba i policisté a odborníci na sport a kulturu.

Zabývali se životním prostředím

„Lze říci, že v projektu Etarei se architekti skutečně stali koordinátory při tvorbě komplexního životního prostředí,“ uvedl student Univerzity Karlovy v Praze Jonáš Chmátal ve své diplomové práci Pojetí životního prostředí v expertním myšlení československých architektů 1960-1971.

Jonáš Chmátal čerpal mimo jiné z Archivu Hlavního města Prahy, kde je studie věnovaná projektu Etarea uložena.

Nizozemský koncept Casa Brutale
Extrémní bydlení ve světě? Sotva metrový dům i chata na střeše paneláku

Stavět se mělo celkem 30 let. Pokud by se tedy budování zahájilo začátkem 70. let, hotovo mělo být někdy kolem roku 2000. Z tehdejšího pohledu to bylo futuristické datum.

Z architektonického hlediska mělo jít o pestrou zástavbu různě velkých budov. Etareu by tvořily domy s více byty i samostatné rodinné domy. A bydlení mělo být větší, než byl tehdejší standard. Neměla chybět ani rekreační přehrada, dostatek služeb, rozsáhlé pěší zóny a síť cyklostezek.

Podzemní dráha i potrubní pošta 

Dojíždění měla obstarat veřejná doprava. S centrálními částmi Prahy měla obyvatele Etarei spojit rychlodráha částečně vedená pod zemí, což mělo omezit hluk v okolí dopravní cesty. Osobní auta obyvatel měla parkovat pod zemí díky systému takzvaných carparků.

Důležitým dopravním prvkem měla být potrubní pošta s tím, že by doručovala zboží přímo do domů na základě objednávky, což by ušetřilo rezidentům čas.

Model města byl vystaven v československém pavilonu na Montreal Expo '67:

„Objednávky se zadávají vytočením číselného kódu přiřazeného požadovanému zboží, který je uveden v katalogu dostupného zboží. Za předpokladu, že zákazník má na svém účtu kredit, bude objednávka přijata a zboží automaticky odesláno z místního střediska. Doba dodání se odhaduje na 2,5 až 11,5 minuty v závislosti na vzdálenosti domu zákazníka od střediska,“ popsal Čelechovský ve svém odborném článku, který je dodnes dostupný na webu SpringerLink

Potrubní pošta se měla používat i pro doručování pravidelných objednávek, jako jsou noviny a časopisy, a také pro doručování pošty. Systém měl dokonce sloužit i pro odvoz domovního odpadu.

Obyvatelé by spolupečovali o zeleň

„Velký důraz byl v projektu kladen na estetickou kvalitu, spoluzodpovědnost a vztah obyvatel k celkovému prostředí sídliště. Tomu měl napomoci záměr, že se obyvatelé budou spolupodílet na dotváření prostředí, zejména péčí o zeleň na některých veřejných místech a předzahrádkách,“ lze se dočíst v koncepci architektů Gorazda Čelechovského, Jaroslava Stehlíka a Vladimíra Sýkory, kterou pečlivě uchovává Archiv hlavního města Prahy.

Důmyslné poskládání boxů poskytuje bytům střešní zahradu.
Unikátní stavba Habitat 67: Vzbuzuje údiv, vypadá jako živá a je celá z kostek

Kateřina Jíšová jakožto archivářka Hlavního města Prahy v dokumentu série Zašlapané projekty doplnila, že lokalita Jílové u Prahy nebyla vybrána nahodile. „Jednalo se o již oblíbenou rekreační oblast Pražanů. Skončilo by tak víkendové dojíždění na chaty a chalupy, protože by na takovém místě už vlastně žili,“ uvedla v dokumentu s názvem ETAREA - sen o bydlení.

Nápad přišel ve špatnou dobu 

Nápad bohužel přišel ve špatnou dobu. Přišel totiž rok 1968 - sovětská okupace a čas normalizace. Prostor pro neotřelé projekty najednou zmizel, místo toho se stavěly unifikovaná sídliště. Bylo to rychlejší, pohodlnější a nijak to nevyčnívalo.

„Pro otce to bylo velké zklamání, že celý projekt vyšuměl, přestože se za něj dočkal tolika ocenění a uznání,“ sdělila v dokumentu ETAREA - sen o bydlení Daniela Šromová, dcera architekta Čelechovského.