Na čele žebříčku značek, které prodávají v Česku nejvíce aut, se nic nemění. Nadále vládne Škoda, za ní jsou značky Hyundai a Volkswagen. Ovšem celkový obraz trhu s novými osobními auty se vloni změnil. Vyplývá to z čerstvé statistiky Svazu dovozců automobilů. 

Ruce si můžou při bilancování výsledků roku 2023 spokojeně mnout především u těch značek, které mají v nabídce automobily s prestižními logy. Mnohdy zaznamenaly rekordní čísla prodejů.

Modelů Rolls-Royce se sice prodalo jen o šest více než v roce 2022, ale i tak to stačilo na větší meziroční nárůst (v procentech) než u celého trhu s novými osobními auty v Česku.

Ještě lépe se dařilo Porsche (meziroční nárůst 45 procent), Maserati (+ 51 procent), Lamborghini (+ 36,5 %) nebo Ferrari (+ 34 %). Ze značek, které mají ve svém portfoliu především manažerská auta, mezi které lze řadit především Audi, BMW. Mercedes-Benz a Lexus zaznamenal nejvyšší meziroční skok Lexus. Ten prodal o 70 procent vozů více než o rok dříve.

Ovšem skutečnými skokany roku jsou dvě značky. Jednak americká Tesla, která především díky úspěchu SUV Tesla Y zaregistrovala v Česku do provozu během roku 2023 o 423 procent aut více než během předcházejících dvanácti měsíců a pak také čínská MG. Ta dokonce překonala svá čísla z roku 2022 o 536 procent.

V jediném měsíci 12 Aston Martinů

Naopak spokojeni nebudou ve velké části značek, které nabízejí modely určené pro široké vrstvy motoristů. Meziroční pokles prodejů evidují například u Citroënu, Fordu, Seatu, Opelu a rovněž u Dacie.

Mírněji než celý zbytek trh rostl odbyt exemplářů s logem Hyundai, naopak více těch vozících znak Škody. Suzuki nebo Toyoty.

Zmíněný trend zájmu o dražší a luxusní auta zesílil v posledním měsíci loňského roku. Třeba BMW v prosinci zaznamenalo o 72 procent větší odbyt než ve stejném měsíci o rok dříve. Aston Martinů se pak prodalo během tohoto dvanáctého měsíce vloni 12, zatímco rok dříve jen jeden jediný. Napilno měli v dealerstvích Porsche. Tam v prosinci předali zákazníkům 112 aut, což je skoro třikrát tolik než ve stejném období roku 2022. Dáno je to faktem, že vládní konsolidační balíček zavedl do Nového roku účetní limit na pořízení firemního osobního auta. Ten je dva miliony korun. Proto si firmy v závěru loňska kupovaly mnoho aut, které stojí více než zmíněnou částku.

Naopak pokles v tomto konkrétním měsíci nastal i u Škody a Toyoty.

Celkově se vloni v Česku prodalo přes 221 tisíc nových osobních aut, což je téměř o třicet tisíc více než v roce 2022. Znamená to nárůst trhu o 15 procent. Tento trend ale zřejmě letos pokračovat nebude. Za nárůstem trhu vloni stojí totiž především fakt, že se konečně zákazníci dočkali svých vozů objednaných často již v roce 2021 nebo 2022.

Pomalu budou stoupat prodeje elektromobilů. Jejich podíl se ale vloni na celkovém objemu trhu zvýšil jen málo z předoňských dvou na tři procenta. Průměr v EU přitom již nyní činí šestnáct procent.

I nadále bude pokračovat obliba SUV, které si vloni z koláče ukrojily 45 procent, podíl nafty se nadále bude snižovat. Nyní už jen jedno ze čtyř nově zaregistrovaných vozů poháněl dieselový motor.