Volkswagen Phaeton, který do výroby na počátku tisíciletí prosadil Ferdinand Piëch - jeden z nejvýznamnějších můžů v historii této největší evropské automobilky, byl velmi problematickým projektem. I když se ve speciální továrně v Drážďanech vyráběl čtrnáct let, nikdy si na sebe nevydělal. Přesto byl v roce 2015 dokončen vývoj nástupce - Phaetonu 2.

Na něj i na další zastavené projekty osobních vozů koncernu Volkswagen se můžete podívat do naší komentované fotogalerie.

Ten se ale veřejnosti nikdy nepředstavil - až nyní. Zatímco vnější design byl velmi konzervativní, v interiéru se již tehdy počítalo s téměř úplným vypuštěním klasických ovládacích prvků. Pomocí obřího displeje se měla ovládat i klimatizace. Tento displej se nakonec do sériového modelu s logem VW dostal až o dva roky později. V Bratislavě se montuje do velkého SUV Touareg.

Vzadu pak byla k dispozici jen dvě místa. Zde sedící osoby si ovšem mohly hovět v opravdu velkých křeslech, které byly samozřejmě polohovatelné pomocí elektromotorů. Před nimi se pak nacházely displeje.

Ukončení výroby vozu Volkswagen e-Golf v Drážďanech
Éra nejstaršího elektromobilu Volkswagen skončila. Vzniklo jich 145 000 kusů.

K zamítnutí projektu došlo v roce 2016. Přitom ještě v říjnu předcházejícího roku prohlásil Martin Müller, který ve funkci předsedy představenstva koncernu Volkswagen o měsíc dříve nahradil Martina Winterkorna, že projekt Phaeton bude pokračovat. Na rozdíl od jiných projektů, na kterých se ve Volkswagenu před propuknutím aféry dieselgate pracovalo. Těmi byly například vývoj desetistupňové automatické převodovky DSG nebo příprava účasti značky Volkswagen v šampionátu F1.

Místo Roomsteru SUV

Již v prosinci 2015 přitom Škoda musela zastavit přípravu výroby druhé generace modelu Roomster. Toto MPV mělo být ve druhé generaci pouze designově odlišným Volkswagenem Caddy. Přestože se to nikdy oficiálně nepotvrdilo, i na toto rozhodnutí měla aféra motorů TDI vypouštějících v reálu jiné množství škodlivých emisí než při měření na zkušebně, minimálně částečný vliv.

Tehdejší mluvčí Škody Auto Vítězslav Pelc ukončení projektu Roomster zdůvodnil následovně: „Vnímáme snižující se poptávku po vozech ze segmentu MPV na světových trzích. Naopak velice dynamicky se jeví rozvoj segmentu SUV. Z tohoto důvodu bude prioritou značky Škoda posilování modelové palety vozů kategorie SUV. Detailní informace k následníku modelu Škoda Roomster zveřejníme později,“uvedl. To se ale nikdy nestalo.

Volkswagen Arteon.
Volkswagen představil Arteon, svou novou vlajkovou loď

Do výroby se pak nedostal třeba také nejsilnější Golf všech dob. Měl nést označení R 400, na přídi místo červené linky obvyklé pro GTI stejný prvek ve žluté barvě a jeho motor měl být schopen vyprodukovat 420 koňských sil. Touto hodnotnou měl zásadně překonat všechny tehdejší konkurenty, kterými byly třeba sportovní verze BMW 1 nebo Mercedes-Benz třídy A.

Dnes už se jen opravdu složitě zjišťuje, zda se dieselgate zásadně promítla také do projektu novodobého Audi Quattro. Koncept tohoto auta se totiž v různě upravovaných podobách objevoval na různých akcích již od roku 2010. Ovšem poslední verze z roku 2014 již měla také kompletní interiér. 

Zastavení projektu Phaeton nyní samozřejmě Phaeton také vysvětluje jinak, než jako důsledek dieselgate. Prý musel ustoupit chystané ofenzívě v oblasti elektromobility.