Soubor děl vystavený v Becherově vile představuje tvorbu kolínského umělce Pavla Rajdla. Absolvent Pedagogické fakulty v Praze, kde v šedesátých letech studoval výtvarnou výchovu u profesorů Cyrila Boudy, Martina Salcmana a Karla Lidického, se věnuje vícero výtvarným oborům. Na současné karlovarské prezentaci jsou ale zastoupeny převážně obrazy z necelé poslední dekády doplněné keramickými objekty. V malbě používá autor poměrně omezenou barevnou paletu, neznamená to však, žeby jeho díla působila nebarevně, ačkoli v nich převažují valéry šedých a šedavých tónů zesvětlených až k jasně bílé či naopak k temné černé. Prosvětlováním zvolených pasáží v kontextu tmavšího okolí vytváří malíř zvláštní vnitřní světlo a malba získává místy až spirituální charakter. Takto umocněný výraz kompozic se propojuje s citlivou harmonií ploch, linií a jemných zabarvení vzájemně se prolínajících či kontrastních vůči sobě, čímž vznikají výsledné intimní básnivé reflexe. S obdobnou dávkou senzitivity umělec zachází s keramickou hmotou, v níž vytváří originální objekty. Jejich základem je sice objem a tvar, nicméně jejich výsledný výraz podstatně ovlivňuje povrchové zpracování se zásahy na pomezí grafiky a kresby, zdůrazněné zatřenými kysličníky kovů, popele a dalšími technologicky inovativními prostředky. Originalita uměleckých postupů a objevných výrazových prostředků je zárukou kvality díla. Zároveň s lapidárností vyjádření konvenuje Rajdlovu záměru oprostit se od popisu vnější jevové skutečnosti směrem k reflektování naší životní cesty a jejího smyslu.

Jan Samec