„Elektrické koloběžky nabízejí alternativní dopravu pro ty, kteří chtějí cestovat sociálně vzdálenějším způsobem. Na základě našich současných zkušeností z jihokorejských měst Soulu a Pusanu víme, že využití individuálních možností tohoto druhu mobility pomáhá při zploštění křivky nakažených covid-19,“ uvedl Ondřej Široký, provozní ředitel české pobočky firmy. Praha je podle vyjádření pro média jedním z prvních měst, kde americký start up Lime začal opět fungovat.

„Lime provozní zóna zůstane stejná, ale začínáme s menší flotilou, abychom lépe pochopili chování uživatelů v souvislosti s tím, jak se lidé po celém městě začnou vracet k běžným rutinám,“ dodal manažer Široký. Znamená to tedy, že oblast, kde mohou elektrokoloběžky jezdit, ani zakázaná místa se nemění. Bude však záležet na tom, jak se společnosti povede nalákat k jízdě i běžné Pražany. „Limetkové“ skútry patřily k oblíbené kratochvíli zahraničních turistů. Obyvatele metropole spíše otravovaly.

Prázdné ulice Prahy a lidé s rouškami 18. března 2020. Slečny se snaží aktivovat koloběžku, Václavské náměstí.
Dopady koronaviru na sdílenou ekonomiku. Elektrokoloběžky v Praze dojezdily

Kvůli šíření koronaviru posílila nyní Lime hygienická opatření – koloběžky bude firma dezinfikovat. Uživatelé aplikace mohou v případě obavy z nákazy covid-19 před jízdou použít jednorázové rukavice.

Široký hodlá i nadále spolupracovat s magistrátem i městskými částmi na „obecném regulačním řešení, které upřednostňuje bezpečnost a dostupnost služby pro jezdce.“ 

Příprava nového memoranda

Silniční úřad Prahy 1 přitom před časem schválil zákaz elektrokoloběžek v pěších zónách na Staroměstském náměstí a v jeho okolí. Radnice však zatím nerozmístila příslušná značení, takže omezení nevstoupilo v platnost. Radní městské části Richard Bureš (ODS) agentuře ČTK řekl, zavedení zákazu bude záviset na návratu turistů do centra. Vztah mezi firmou a pražskými samosprávami je dlouhodobě problematický, Lime kritizuje jak Praha 1, tak zástupci magistrátu a Prahy 2.

Karanténa vyprázdnila centrum metropole. Orloj a Staroměstské náměstí.
Zavřené hranice? Praha zacílí na české turisty. V centru už frčí „koronaceny“

Pražský magistrát před časem zrušil memorandum o spolupráci, které měl s firmou uzavřené. Podle Širokého se nyní jedná o novém. „Byl nám poskytnut návrh nového memoranda o porozumění, ke kterému jsme již předložili naše komentáře a v současné době čekáme na reakci ze strany magistrátu,“ uvedl.

Manažer dodal, že firma městu nabídla například možnost plateb za využití veřejného prostoru a v nejužším centru města s největším množstvím lidí plánuje zavést zóny s omezenou rychlostí. Dříve společnost Lime uvažovala o zapojení do systému Pražské integrované dopravy (PID) tak, aby majitelé Lítačky mohli jezdit na elektrokoloběžkách zdarma a pohodlně přestupovat na městskou hromadnou dopravu.

Lime začala v Praze elektrokoloběžky poskytovat na konci roku 2018. Lidé v centru i místní samosprávy si dlouhodobě stěžují na pohyb vozítek po chodnících a jejich nevhodné parkování. Lime elektrokoloběžky prezentuje jako ekologický způsob dopravy, radnice však upozorňují na fakt, že je využívají zejména turisté a často se při jízdě nebo parkování chovají neohleduplně. Stejné kritice v minulosti čelila například vozítka segway, u kterých magistrát s pomocí změny zákona docílil jejich zákazu, nebo jiný druh elektrokoloběžek, připomínající spíše mopedy.

Kromě Lime v Praze funguje sdílení jízdních kol Rekola, sdílení automobilů Car4way a Revolt či společnost Homeport, která nabízí elektrokola.

Koloběžky Lime v ulicích v Praze.
Firma chce platit městu za parkování koloběžek. Praha 3 zvolila „cukr a bič“