„To je jeden ze základních rozdílů mezi námi a ´normálními´ hasiči. Ti mají ze zákona stanovený čas výjezdu. My máme direktivně stanovený čas dojezdu,“ vysvětluje Milan Forst, velitel letištních hasičů.

Jednotka bojovníků s ohněm funguje podle Forstových slov na karlovarském letišti od samého počátku provozu. První spoj přitom na letišti přistál 15. května 1931 na trati Praha – Mariánské Lázně – Karlovy Vary. V současné době pracuje v řadách letištních hasičů dvanáct lidí.

Specializaci letištních hasičů odpovídá i speciální trénink. Vedle části, kterou mají společnou s běžnými hasiči, absolvují také výcvik hašení paliva pod tlakem. „To je specialita letištních hasičů. Příští rok v březnu nás čeká cvičení ve Frankfurtu. To je jediné výcvikové středisko v Evropě,“ říká velitel.

I technika, kterou hasiči na letišti používají, je jiná než v běžném výkonu. „Máme dva letištní speciály CAS 40 na podvozku Tatry 815 a technické vozidlo s výbavou pro vyprošťování. Čerpadla speciálů jsou schopna během minuty vychrlit čtyři tisíce litrů vodu. Tu kombinujeme se speciálním pěnidlem určeným pro hašení letadel,“ přiblížil techniku letištních hasičů jejich velitel.

Zatímco jinde zasahují hasiči u několika desítek případů ročně, zásahy těch z letiště by se daly spočítat na prstech jedné ruky. Je to ale dobře. V okamžiku, kdy musí s technikou opustit základnu, totiž jde o život. „Musím zaklepat, moc často u nás nehoří. Zasahujeme ale i u leteckých nehod. Z nedávné minulosti si vzpomínám na případ, kdy na letiště dosedalo malé letadlo, kterému se nevysunul podvozek. Dvoučlenné posádce v tu chvíli šlo o život. Naštěstí se jejich manévr obešel bez zranění,“ vzpomíná Forst.

„Je nutné si uvědomit, že v letadlech, která v Karových Varech přistávají, se palivo nepočítá na litry, ale na tuny. To se pochopitelně netýká malých letadel. Ale do velkých dopravních se vejde i 20 tun paliva. A kdyby takové množství začalo hořet… Naštěstí se zatím nic takového nestalo,“ dodává Milan Forst.

Připravenost hasičů mezinárodního letiště prověřilo v listopadu předloňského roku velké cvičení, na které ČSA zapůjčily Airbus. Právě Airbusy A 319, 320 a někdy i 321 patří ke strojům, které v Karlových Varech přistávají. Plejádu dopravních letadel doplňují americké Boeingy typů 800 a 373ve verzích 300 až 500.