Letos čtyřiapadesátiletý umělec je vůbec prvním, který ´narušil´ hegemonii severo a západočeských sklářů, kteří až dosud v Sanssouci vystavovali. Stanislav Žampach je totiž Moravan rodem i volbou.

Na Moravě se narodil, v Uherském Hradišti vystudoval uměleckoprůmyslovou školu, své první profesionální uplatnění našel jako výtvarník sklárny Květná a v roce 1990 otevřel v Uherském Brodě vlastní ateliér, ve kterém pracuje dodnes.

Přestože Žampach čas od času spolupracuje i se sklárnami v Čechách (v roce 2004 navrhl pro karlovarský Moser vázy a mísy Kamélie, Růže a Magnólie), je v jeho tvorbě dominantní solitérní ateliérové sklo.

„Stanislav Žampach je v plejádě českých sklářů ojedinělým zjevem, v jehož pracích se snoubí nevyčerpatelná umělecká invence s bravurně zvládnutým řemeslem. Techniku reliéfně pískovaného skla, kterou převážně používá, dokázal posunout na samu hranici technologických možností a zvládnout s takovou virtuozitou, že ji povýšil na techniku vpravdě královskou, za jakou až dosud platilo broušení,“ vyzvedl přednosti Žampachovy tvorby kurátor výstavy Jaroslav Polanecký.

Současná výstava v Sanssouci představuje sice jen malý zlomek z dnes už téměř dvou tisícovek kusů vyrobených v Atelieru Žampach, rozhodně však stojí za vidění.