Italský virtuos Carlo Torlontano představil tento div v celé jeho zvukové kráse početnému publiku v úvodní táhlé fanfáře od neznámého autora, která pod vysokou klenbou svatostánku ihned navodila rozechvělou romantickou atmosféru vznešených velehor.

Pak se představil i druhý protagonista koncertu, charismatický varhaník Francesco di Lernia, půvabně průzračnými meditativními barokními Variacemi Bernarda Pasquiniho, současníka a římského spoluhráče Scarlattiho a Corelliho. Až překvapivě plynule navázali již oba velmi obtížnou a velmi působivou Meditací II současného římského komponisty a dirigenta Nicoly Samalea, při níž mohutnými zvukovými plochami a vibracemi otevřeli přítomným kostel do jiných světů připomínajících příbuznost alpského rohu s tibetským „dung chen“ nebo australským „didgeridoo“.

Následné opět barokní a rozkošně provedené varhanní capriccio Kukačka barokního mistra Johanna Kaspara Kerlla, rodáka z česko-německého pohraničí, uvedlo výrazně zvukomalebné letní Nokturno dalšího italského současníka Antonia Iafiglioly, melancholické jak hluboká letní noc, kterým oba umělci se svými expresivními nástroji zapůsobili na publikum až psychedelicky živelně.

Došlo i na slavné Largo z Dvořákovy Novosvětské, které v tomto snad až příliš majestátním, ale působivém aranžmá alpský roh - varhany zřejmě slyšeli i místní hudební pamětníci poprvé. Jako celý orchestr andělů exceloval pak Francesco di Lernia v Pachelbelových varhanních variacích na slavnou Bachovu a Gartoriovu duchovní píseň „Co činí Bůh, vše dobré jest“, které zahrál varhaník jak nádherný sen. Finále vyvrcholilo opět s impozantním alpským rohem a Pastorální symfonií Leopolda Mozarta, romanticky fanfárovou, hravou i v závěrečném Prestu tanečně strhující.

Výkon hornisty Carla Torlontana na jeho velmi nesnadný nástroj zde byl obdivuhodný a výsledek povznášející. Odměnou oběma umělcům byly velké ovace festivalového publika, které si vyžádaly ještě přídavek. Byl jím brilantně provedený slavný křesťanský hymnus anglického námořníka Johna Newtona Amazing Grace (Úžasná milost).

Další jedinečnou příležitost zažít neobvyklý koncertní nástroj, Panovu flétnu, nabízí Festival uprostřed Evropy v pátek v kadaňském barokním kostele Povýšení svatého Kříže. Večer od 19.30 zde zahrají flétnista Matthias Schlubeck a harfenistka Jenny Rupniková hudbu Bachovu, Paradisové, Massenetovu, Donizettiho, Tournierovu a Ibertovu.

(tk)