Už jsou to čtyři roky, co v Karlových Varech vrcholil nesmiřitelný boj za zachování (příp. zrušení) zdejšího divadla. Tedy stálého divadelního souboru.

Hlasy těch, kdo hovořili o umělecké úrovni karlovarských divadelníků s despektem, posílila jako blesk z čistého nebe se vynořivší „teatroložka“ Anna Kornatovská, která v článku otištěném v Karlovarských novinách 22. března 2004 zařadila karlovarský ansámbl do kategorie „neznámých a často nepříliš zdatných herců“, kteří lázeňské publikum pochopitelně neosloví.
Hotové nuly…

Uplynuly čtyři roky, během kterých už o nějaké Kornatovské nikdy nikdo nic neslyšel. Zato ti „neznámí a často nepříliš zdatní herci“ dodnes oslovují publikum nejenom ve Varech, ale i na dalších scénách po celé republice. Naposledy v Krobově inscenaci Audience Václava Havla, o které sám autor prohlásil: „Je to jedno z nejlepších nastudování, jež jsem za léta viděl.“

Audienci snad není třeba zvlášť představovat. Jednoaktovka, kterou Václav Havel napsal a sám s Pavlem Landovským sehrál před více než třiceti lety pro pobavení pár svých přátel na Hrádečku, se svému autorovi nějak „vymkla z ruky“. Docela rychle obletěla půlku světa a patří dnes k nejznámějším a u nás nejpopulárnějším Havlovým hrám. Landovského Sládek pak je, hlavně díky mnohokrát v televizi uvedenému záznamu představení z Činoherního klubu, rolí, kterou je (ať chceme či nechceme) poměřována každá další interpretace této tragikomické postavy „malého českého udavače“.

Zatím poslední Audienci připravily společně Divadlo na tahu a karlovarské Divadlo v patře a podepsán je pod ní „Havlův dvorní režisér“ Andrej Krob. Do rolí Sládka a Vaňka obsadil Karla Besedu a Radka Bára, herce ze zrušeného souboru Městského divadla Karlovy Vary. Nebyla to náhoda. Krob se s oběma poznal, když před pěti lety ve Varech režíroval Havlovo Largo Desolato, po rozpuštění karlovarského souboru je přizval, aby si zahráli v Havlově Žebrácké opeře a dnes o nich hovoří jako o „havlovských specialistech“.

Mýlil by se, kdo by čekal, že Havlova zpráva o „donášení v Čechách“ ztratila po převratu v listopadu ´89 na aktuálnosti.

Společenské zřízení v Česku se sice za těch skoro dvacet roků změnilo, lidé ale, jak ostatně ukázaly události kolem nedávné prezidentské volby, jsou pořád stejní. Možná se změnilo chování jednotlivců – i Besedův Sládek je nakonec úplně jiný než Landovského, na změnu poměrů si ale ještě budeme muset počkat možná další dvě desítky roků.

Jestli pak ztratí Havlova Audience na aktuálnosti si neodvažuji odhadovat, zatím jde ale pořád o „hru ze současnosti“.

Václav Havel: Audience aneb O donášení v Čechách

V režii Andreje Kroba uvádí Divadlo na tahu a Divadlo v patře.
Hrají: Karel Beseda a Radek Bár.
Nejbližší uvedení v Karlových Varech ve středu 5. března v klubu Paderewski.