Přilákala mě nejen vůně dřeva, ale i zvědavost. Vidět řezbáře při práci. Sotva jsme se domluvili na setkání, zaskočil mě dovětkem: „Jen přijďte, dostanete do ruky řezbářský nůž a můžete si to zkusit!"

Zajímá mě, co vás vedlo k tomu, že jste to jednoho dne zkusil vy?

Já jsem se za mlada věnoval modelářství. Později jsem klukům vyřezával postavičky z večerníčku. To mi bylo kolem třiceti. Jednou jsem měl v ruce papírový Alšův betlém a napadlo mě, že bych si ho mohl vyřezat dřevěný. Neznal jsem nikoho, kdo by to uměl. Začal jsem tedy metodou pokus omyl.

Co je u této práce důležité, na co je třeba si dávat pozor?

Nejdůležitější je nůž. Musí být dokonale ostrý, aby když říznu, byl ten řez hladký. Tupý nůž vám na tom dřevě udělá kresbu. Totéž platí u speciálních dlát. A taky musíte mít k té práci chuť a náladu. Když to budete dělat s nechutí, tak se pořežete.

A stejně tak je jistě zapotřebí kvalitní dřevo…

Vyřezávat lze z každého, záleží na tom, jaké řezbáři vyhovuje. Ideální je lípa, protože je v řezu stálobarevná. Ostatní měkké dřevo bývá různobarevné. Mně třeba červená vyšla u figurky na obličeji a ten pak byl nevýrazný.

Je problém sehnat dostatek lipového?

Naštěstí mám kamarády, kteří pokud potřebují na svém pozemku porazit lípu, tak mi ji nabídnou. Musím ji pak nechat čtyři pět let proschnout.

Vyřezáváte postavičky podle nějaké předlohy, nákresu?

Vybírám si je z časopisů. Namaluji si je na papír a přenesu na dřevo. Musím dbát na správné proporce. Vědět, kde bude hlava, kde končí sukně, zhruba nakreslím nohy, nakonec pracuji na obličeji. Chodím na setkání betlémářů, poslouchám a koukám se vždycky něčemu přiučit. On má každý svůj rukopis. Když se na výstavách podívám na betlém, poznám autora podle stylu práce.

Jsou figurky či postavičky, které byste nikdy nikomu nedal ani neprodal?

Takových mám hodně. Mám zásadu, že první kousky nikomu nedávám. Protože to už se pak člověku nikdy nepovede tak přesně jako napoprvé. Najdete chyby. Zjistíte, že tohle a tohle šlo udělat líp, a tak si tu první necháte. Je to i moje srdeční záležitost.

Kolik betlémů jste vytvořil od doby, co jste začal vyřezávat?

Na to vám nejsem schopen odpovědět. Těch figurkových budou desítky, tak kolem pětašedesáti. Tady v karlovarském muzeu jsou z celkového množství zde vystavených betlémů tak dvě třetiny moje práce. Další jsem zapůjčil do muzea v Chomutově. Betlémy nejen vyřezávám, ale ty papírové taky sbírám. Mám jich už sto osmdesát.

Vychováváte si svého pokračovatele?

Mladší syn by to zvládal, ale jak to chodí, mladí nemají čas. Takže poradím tam, kde je zájem. Třeba tady v Karlových Varech, kde vystavují vedle mne i Miloš Kot a Václav Kopecký. Rád jsem upozornil na chyby, kterých jsem se já musel pracně vyvarovat.

Možná že máte nějaký svůj vysněný betlém, který existuje zatím jen ve vašich představách či plánech?

Chtěl bych postavit velký Krušnohorský betlém, kde by byli horníci, občané Ostrova i město a nad tím Plešivec, Klínovec, Jáchymov a Boží Dar. Už jsem si na to opatřil starožitnou šatní skříň.

Jindřich Urban