Vše rozpoutala ruská návštěvnice Karlových Varů Oxana Gunger, v níž současná expozice v galerii vyvolala takový odpor, že na tuto instituci podala trestní oznámení. Podle Gunger jsou především vystavené koláže nemravné, odpudivé a zobrazují děti a miminka v nevhodných sexuálních pozicích, které mohou zobrazovat dětskou pornografii. „Zahájili jsme úkony trestního řízení a celou záležitost prověřujeme,“ potvrdila informaci krajská policejní mluvčí Kateřina Böhmová. Výtvarník Milan Knížák považuje nařčení za absurdní a sám zvažuje podání žaloby za dehonestaci. „Erotika je součástí lidského života,“ odmítl kritiku Rusky a dodal, že snad ještě existuje svoboda umění. „To je to první, na co totalita sáhne,“ varovně připomněl temnou éru komunismu.

Oxana Gunger se ale neomezila jen na trestní oznámení, ale prostřednictvím svého právníka požaduje odstranění provokativních děl z veřejně přístupných prostor. A dále vznáší požadavek, aby podle ní problematická díla nebyla zveřejňována nejen na výstavě v karlovarské Galerii umění, ale i budoucích výstav Milana Knížáka. Instalace poputuje totiž do Opavy, Zlína a Klatov.

Tento požadavek už ale opravdu Jana Samce, ředitele galerie, dosud striktně, ale slušně a klidně odmítajícího kritiku Oxany Gunger, nadzvedl ze židle. „Díla, o kterých se zmiňuje, vznikla v roce 1990 a od té doby byla mnohokrát vystavována a publikována i v cizině. Při výstavě v prestižní galerii Traklhaus v Salzburku byly tyto ilustrace k Nové bibli vyobrazeny na pozvánce. Tato díla byla rovněž součástí mnoha výstav v České republice a tyto osobité koláže, doplněné malbou a realizované laserovým tiskem, byly v roce 1996 publikovány v reprezentativní publikaci Milan Knížák – Nový ráj. Ta vznikla spoluprací nejvýznamnějších uměleckých teoretiků nejen českých, ale i světových a publikace byla následně vyhodnocena jako Nejkrásnější kniha roku,“ znovu se ředitel Samec postavil za Milana Knížáka a jeho tvorbu, který kritiku považuje za naprosté nepochopení uměleckého vyjádření.

A mimo jiné poukázal na historická díla například Matyáše Brauna nebo antické sochy, které rovněž zobrazovaly dětské postavy v milostných pozicích nebo postavy s ženskými i mužskými znaky. Milan Knížák k celé rádoby aféře Rusky Oxana Gunger dodal, že pro něj, na rozdíl od ní, představují mimina na kolážích cosi čistého a i jemného. „Zřejmě část Rusů trpí imperiálním komplexem. Mají představu, že si mohou všude všechno dovolit. Člověk by se tady měl cítit jako host, ne jako imperátor,“ zdůraznil výtvarník.

Za Milana Knížáka se také postavila řada umělců z celé republiky včetně Krajské umělecké asociace. Ta považuje chování ruské návštěvnice za pokus kriminalizovat umění, což je pro celou výtvarnou obec naprosto nepřijatelné. Podle Karlovarského kraje, který je zřizovatelem galerie, je dramaturgický plán výstav plně v její kompetenci a odborné kompetence ředitele Samce. “A mě tak fascinuje ruská kultura a ruské moderní umění. Vždyť i tyto výstavy plánujeme,“ povzdechl si nad celou nechutnou záležitostí ředitel Jan Samec.