VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dlouhá cesta kulturisty za svalnatým snem

Karlovy Vary - S posilováním začal v patnácti letech. Tehdy netušil, kam se se svým koníčkem dostane. Tento rok se Michal kvalifikoval na mistrovství České republiky v kulturistice. Přiblíží nám strasti a radosti ze života kulturisty.

26.5.2018
SDÍLEJ:

Dlouhá cesta kulturisty za svalnatým snem.Foto: Michal Herold

„Člověk musí tenhle sport opravdu milovat, aby vytrpěl kruté diety i těžké tréninky,“ řekl Michal Herold.

Jak dlouho už posiluješ a co tě k tomu přivedlo? Bylo prvotním záměrem dostat se ke kulturistice?
Moje první návštěva posilovny proběhla zhruba před deseti lety. Můj nejlepší kamarád mě tam jednou vzal a od té doby se posilování stalo mým koníčkem a životním stylem. Zkoušel jsem mnoho sportů. Fotbal, florbal, softbal, hokej, cyklistiku, ale jediný sport, který mě takhle hluboko zasáhl, je posilování a fitness. Prvotní záměr nebyl stát se kulturistou, jelikož jsem si nedokázal představit, že bych to někdy dokázal. Jak jsem řekl, před deseti lety mi bylo patnáct a tehdy mé myšlenky směřovaly spíše k tomu, být velký a „namakaný“. Když jsem přišel prvně do fitka, tak jsem vážil nějakých 65 kg a byl drobný. A tak jsem chtěl být velký.

Příprava na soutěž musí mít určitě jasný řád. Jakou dodržuješ pravidelnost tréninků a co dalšího kromě samotného posilování celková příprava obnáší?
Ano, příprava na soutěž je dost o odříkání a dodržování přísných pravidel, a to co se týče jak jídla, tak i pravidelnosti tréninků a předepsaných postupů cvičení. Člověk musí tento sport opravdu milovat, aby „vytrpěl“ kruté diety, těžké tréninky. Tím, že jsem si tímto prošel prvně, tak to bylo opravu těžké a dost jsem bojoval se svou vůlí. Ale když pak na sobě vidíte, že to opravdu funguje, tak jste šťastní a je to určitý druh motivace.

Jistě budeš mít také stanovený jídelníček. Jaká jsou jeho kritéria? Co musí a nesmí obsahovat?
Jídelníček se připravuje závodníkovi přímo na „míru“. Záleží, jestli chce přibírat, nebo shazovat váhu, jaký má typ těla, co se týče spalování, ukládání tuků apod. Záleží na mnoha faktorech. U jídelníčku se hlídá množství přijatých sacharidů, bílkovin, vlákniny, tuků, soli, vody a pak celková energetická hodnota. Každý člověk má specifický jídelníček. Nejde napsat žádný „multifunkční“. Také jsem takové viděl a to mě dokáže fakt namíchnout, když někdo, kdo o tom nemá ani páru, radí druhému, jak a co jíst.

Užíváš nějaké podpůrné látky pro tvorbu svalové hmoty či speciální doplňky stravy?
Doplňky stravy užívám, jsou to takoví pomocníčci, jelikož někdy se to prostě nedá ujíst. A doplňky stravy vám pomůžou dosáhnout daných hodnot. Samozřejmě že by člověk neměl doplňky brát jako náhradu stravy. Maso je základním kamenem pro růst svalů a nikdy ho nenahradíte na sto procent. Dále bych zmínil takzvané nakopávače a spalovače. Jsou to přípravky, které člověka nabudí a dodají mu rychlou energii a nastartují ho. Tělo lépe pálí tuky, cítí se být více nabuzené, podává lepší výkony, tělo se lépe prokrvuje, tudíž se do svalů dostanou rychleji živiny a jsou plnější. Svaly jsou potom prokrvené a tvrdé. Tento účinek ovšem netrvá věčně, takže když jdete z fitka, jste nafouklí, ale do hodiny se vše vrátí do normálu. Určitě bych tyto přípravky nedoporučoval lidem, kteří začínají cvičit. Nejdříve je dobré si zkusit, na co máte od přírody.

Když mluvíš o těchto „nakopávačích“, tak na internetu se lze dočíst, že tyto různé podpůrné látky mohou mít negativní vliv na chování. Pozoroval jsi na sobě změnu chování a nálad způsobenou užíváním těchto látek?
Jistá změna chování po těchto anabolyzérech je. Jste více akční, takoví nabití. Změna nálad určitě byla. Sice ne vlivem těchto látek, ale kvůli nedostatku sacharidů, vody a celkově je člověk podrážděný. Jste dost unavení a bez energie. Když jsem před x lety prvně vyzkoušel tyto látky, tak jsem jistou změnu pocítil, ale není to nic hrozného.

K samotné soutěži… Jaká to byla soutěž a co bylo potřeba udělat pro to, aby ses do ní dostal? Reprezentoval jsi přímo nějaký fitness klub?
Startoval jsem na Mistrovství Čech mužů a žen v kulturistice 2018. Podmínky pro start na této soutěži podání registrace na Svaz kulturistiky, dále přihlášení na danou soutěž a dané kategorie. Poté už to bylo jen na mně. Domluvil jsem se s trenérem, v jaké kategorii budu startovat, a na to jsem se soustředil. Podstoupil jsem dost razantní dietní režim, který způsobil velký úbytek tělesné váhy v krátkém časovém intervalu. Vše pro mě bylo nové, a tak jsem pořádně nevěděl, do čeho jdu, a každý den pro mě byl překvapením, jak tělo dokáže reagovat. Čím více se blížily závody, tím byl režim tvrdší. Startoval jsem za Fitness Eva Plzeň, který mi poskytl vhodné prostředí na přípravu a také cenné rady.

Zmínil ses o trenérovi. Jsi vedený nějakým osobním trenérem?
Přípravou mne provázelo více trenérů. Jmenovitě: Zdena Razýmová, Jaroslav Sukup, Petr Weinlich a Marek Kovářík. První tři jsou špičky ve svém oboru, myslím, že lépe jsem si vybrat nemohl, a patří jim velké díky. Marek je můj nejlepší kamarád už od školky, má spoustu zkušeností a pomohl mi v nejtěžších chvílích diety a byl oporou, když si v hlavě říkáte, zda vám to trápení za to stojí. Rozhovor s ním mě vždycky nakopl dopředu. Jel se mnou jako opora a trenér na již zmíněnou soutěž, kde mi se vším pomohl a poradil.

Soutěžil jsi v kategorii 75 až 80 kilo. Proběhla u tebe během přípravy záměrně nějaká hmotnostní změna kvůli potřebnému zařazení do kategorie?
Připravoval jsem se na kategorii Kulturistika mužů do 75 kilo. Bohužel jsem nedokázal stáhnout váhu pod 75 kilo, a tak jsem ráno v den závodu měl 77,3 kilo, tudíž jsem startoval ve vyšší kategorii, a to Kulturistika mužů do 80 kg. Moje počáteční váha před stahováním byla 95 kg. Zhubnul jsem na danou váhu a zachoval většinu svalů za 43 dní.

Tvé umístění v soutěži sice nebylo na prvních příčkách, ale přece jen to byl první start, první zkušenost. Jaké to v tobě zanechalo pocity? Hodláš pokračovat a účastnit se dalších závodů?
Byly to první závody, takže jsem to tak bral. Šel jsem tam s tím, že chci získat zkušenosti, poznatky apod. Znám závodníky, kteří poprvé vlezli na prkna a hned měli medaile, ale většina z nich má sponzora nebo lepší podmínky pro přípravu. Hrozně moc si cením zkušeností, které jsem posbíral během celé přípravy, a to jak ve stylu cvičení, tak absolvování diet. Hrozně moc mě to nakoplo dopředu, a když jsem odjížděl ze závodů, sám jsem se cítil jako vítěz. Každé závody, každá dieta, nový cvik, rady od zkušenějších, tohle všechno závodníka posouvá dopředu a on se stává lepším. Určitě to nebyly poslední závody, kde jsem vystoupil. Máme s již zmíněným kamarádem společný sen a oba si za ním jdeme.

Kdybys měl ze své první zkušenosti něco poradit začátečníkům, co by to bylo?
Běžte do toho! I když nevyhrajete, dá vám to mnohem více než si o tom číst v časopisech. Poznáte, jaké to je. Na vlastní kůži zjistíte, že pódium nekouše, ostatní závodníci (aspoň co jsem poznal já) fandí jeden druhému a před výstupem na pódium jsme si všichni plácli a řekli, ať vyhraje ten nejlepší. Projít si celou přípravu opravdu stojí za to, člověk si sáhne na své dno. Zjistíte, čeho je vaše tělo schopno. Máte minimální množství jídla a vody, a i přesto jste schopni odcvičit dvoufázový trénink. Tělo je velmi odolné a vydrží fakt hodně.

Existuje nějaký tvůj osobní vzor v tomto sportu a v posilování obecně?
Nemohu říct konkrétní jméno, jelikož mám těch vzorů více. Samozřejmě že jako první je tu Arnold, to je legenda. Dále bych zmínil Ronnieho Colemana, Riche Pianu, Kai Greene. To jsou kulturisti, ke kterým vzhlížím s obdivem. Dalšími vzory jsou Sylvester Stallone, Terry Crews, Jason Statham nebo Dwayne Johnson. Takhle bych mohl pokračovat. Jsou to herci akčních filmů, kteří na sobě museli makat.

Co bylo hnacím motorem, který tě hnal do soutěže? Jaká byla motivace?
Důležitá je podpora kamarádů, kamarádek, rodiny. Bez toho by to nešlo. Dodá vám to jistotu na pódium. Nejste tak nervózní a můžete tam jít v klidu, protože pro své blízké budete vždy vítězem. Já takovou podporu měl a patří jim všem velké díky! Jako největší motivaci bych zmínil, že jsem to chtěl dokázat hlavně sám sobě. Jelikož příprava netrvá pouze měsíc, ale musíte makat pořád, začal jsem se postupně připravovat už od listopadu. Navštívil jsem i jiná fitka, to vám také dodá sebedůvěru, když „hrajete na cizím hřišti“ a všichni na vás koukají, jelikož jste tam cizí a vypadáte jinak než většina lidí ve fitku. Velkou motivací jsou kamarádi, s kterými si o tom můžete promluvit anebo společně cvičit. Mohou vám dopomoci při posledních opakováních, když už fakt nemůžete. Já to štěstí měl a cvičil jsem s kamarádkou, která mi hodně pomohla. Její hláška „duben se blíží“, i když byl leden, mi z hlavy nezmizí nikdy. Když cvičím a už nemohu, tak mi tohle naskočí a to poslední opakování dotáhnu do konce.

Autor: Marie Peterová

26.5.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Gastronomie Vedoucí provozu 18 100 Kč

Vedoucí provozu stravovacích, ubytovacích a dalších zařízení Vedoucí provozu ubytovacích služeb, recepce a fitness, wellness. Požadované vzdělání: bakalářské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18100 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Vedoucí provozu ubytovacích služeb, recepce a fitness, wellness, Kontakt: pí Klečková Kateřina, e-mail: katerina.kleckova@jth.cz, Požadované dovednosti:, - zkušenosti s řízením týmu nebo projektovým řízení, - zkušenosti v oblasti HR výhodou, - zkušenosti v oblasti fitness nebo sportu výhodou, Jazykové znalosti:, Ruština - aktivní, Angličtina, , Vedoucí provozu ubytovacích služeb (apartmány), bytového domu, recepce a fitness, wellness a koordinace jejich provozu a údržby se zaměřením na ruskou a jinou zahraniční klientelu.. Pracoviště: Jth dvory services s. r. o. - 001, Chebská, č.p. 398, 360 06 Karlovy Vary 6. Informace: Kateřina Klečková, .

Zdravotnictví - Zdravotnictví Ostatní odborní pracovníci ve 18 500 Kč

Ošetřovatelé a pracovníci v sociálních službách v oblasti pobytové péče Pracovník v přímé péči. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18500 kč, mzda max. 22500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: - Pracovní doba 7-19 hodin,, - HPP nejdříve na dobu určitou v délce jednoho roku, poté na neurčito! , , Zaměstnanecké výhody: , - práce v příjemném pracovním až rodinném prostředí,, - 5 týdnů dovolené, , - nástupní mzda 18 500,- Kč vč osobního ohodnocení + 2 - 4 000 Kč (příplatky za práci o soboty/neděle/noční/svátky/přesčasy, za práci navíc, za práci klíčového pracovníka, motivační odměny!) , - po zapracování možnost dalšího profesního a mzdového růstu, , - příspěvek na povinné celoživotní vzdělávání v podobě odborných seminářů pořádaných v Ostrově, , - kurz pracovníka v sociálních službách nebo výuční list - obor ošetřovatel na SZŠ, výhodou/není však podmínkou, , - v případě, že chybí kurz Pracovníka v soc. službách, je zajištěn zaměstnanci zdarma, , - praxe v soc. službách výhodou, , - první kontakt viz výše, , - životopis a doklady o získaném vzdělání s sebou.. Pracoviště: Oblastní charita ostrov - dům pokojného stáří - 002, ČSA, č.p. 71, 362 33 Hroznětín. Informace: Tomáš Fexa, +420 777 767 050.

Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Pracovník ostrahy 18 000 Kč

Pracovníci ostrahy, strážní OSTRAHA PRODEJNY. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: OSTRAHA PRODEJNY, Kontakt: pí Bužková Jana, POUZE tel.: 722 364 328 (Od pondělí do pátku a to od 9:00 do 15:00 ), Příjemné vystupování, trestní bezúhonnost, spolehlivost, dochvilnost.. Pracoviště: Pharm invest s.r.o. - 008, Jáchymovská, č.p. 1460, 363 01 Ostrov nad Ohří. Informace: Jana Bužková, +420 722 364 328.

Kultura a sport - Kultura a sport Maséři (kromě odborných masérů ve 13 200 Kč

Maséři (kromě odborných masérů ve zdravotnictví) MASÉR/KA THAJSKÝCH MASÁŽÍ. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13200 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: MASÉR/KA THAJSKÝCH MASÁŽÍ, Kontakt: pí Pimvilai Rathanan, e-mail: thai.smile.massage.kv@gmail.com, Certifikát thajských masáží., Nabízíme ubytování.. Pracoviště: Rathanan pimvilai - 000, T. G. Masaryka, č.p. 54, 360 01 Karlovy Vary 1. Informace: Rathanan Pimvilai, .


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Urostlý stoper Ludvík Tůma (vpravo) ve službách karlovarské Slavie svým výkonem přispěl k výhře svého týmu v poměru 1:0.

Tůma: Pro nás to byla hodně důležitá výhra

Floorball Czech Open 2018. Bronz vybojovali hráči FB Hurrican.

Hurricani přepsali historii, bronzovým písmem

Štěrba ze Sigmy před největším duelem kariéry: Čekáme jiný zápas než doma

/OD ZVLÁŠTNÍHO ZPRAVODAJE DENÍKU/ Ještě na jaře sledoval tažení olomouckých fotbalistů za pohárovou Evropou jen z lavičky. Navíc z té karvinské, kde obránce Jan Štěrba hostoval, ale kýženého herního vytížení se nedočkal. Dnes nastoupí v kazašském Almaty k jednomu z největších zápasů své dosavadní kariéry.

Sokolov si vyšlápl na další prvoligový klub

Litoměřice - Třetí prvoligový soupeř a druhý skalp. To je prozatímní bilance hokejistů Baníku Sokolov v přípravných duelech. Hornický celek tentokrát prokázal svou kvalitu na ledě Litoměřic.  

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT