Program Trenéři ve škole je založen na spolupráci proškolených sportovních trenérů s učitelkami na 1.stupni ZŠ, kde jsou děti vzhledem ke svému věku a vývojové etapě nejvnímavější na budování vztahu k pohybu a získání pohybových kompetencí. „Tělesná výchova se za poslední roky propadla v oblíbenosti předmětů na školách až někam na 3.-4. místo, což z pohledu vývoje dětí není normální, a poměrně málo se ve společnosti ví, že pestrý a dostatečný pohyb je základem i pro správný rozvoj mozku. Jde tedy o zásadní vliv nejen na fyzické, ale i mentální zdraví dětí,“ říká jeden ze zakladatelů programu TVŠ, dlouholetý pedagog a trenér Antonín Barák.

Do programu je na 9 školách v 1. a 2. třídách v Karlových Varech zapojeno 9 různých sportů, mezi nimi například judo, atletika, karate, ale i fotbal nebo dokonce golf. „Program je z pohledu zásahu dětí a sportů zcela neselektivní. Snažíme se díky němu propojovat školní a sportovní prostředí, ale i sporty mezi sebou. Trenéři vědí, že do hodin nechodí trénovat, ale pohybově rozvíjet děti v duchu svého sportu a hlavně inspirovat paní učitelku. Zároveň se jedná o činnost zásadně nenáborovou,“ doplňuje manažer rozvoje programu, trenér a sportovní komentátor Ondřej Lípa.

V letech 2021 a 2022 se na financování projektu podílelo statutární město Karlovy Vary a Národní sportovní agentura. Od ledna 2023 do června 2023 projekt „Trenéři ve škole – Karlovy Vary“ již probíhal pouze za finanční podpory statutárního města Karlovy Vary.

Vzhledem k tomu, že reference na program TVŠ jsou natolik pozitivní, dokázalo statutární město Karlovy Vary pro karlovarské děti a školy najít finanční prostředky v rozpočtu i pro školní rok 2023/2024.

Program TVŠ je postaven na řadě principů, který mají pomoci k rozhýbání všech dětí v dotčených třídách, a proto se odehrává v řádných hodinách TV. Trenéři procházejí školením pedagogických základů, vývojové psychologie, zdravovědy, ale také psychomotorických aktivit, které už několik desítek let slouží jako léčebný a kompenzační nástroj pro děti s poruchami chování. „Naším cílem je, aby trenéři ve spolupráci s paní učitelkou dokázali zaujmout a rozpohybovat především ty méně pohybově aktivní děti, a také děti s poruchami chování. Je to velmi důležité pro jejich zdraví i kognitivní funkce jako například pozornost, paměť nebo řešení problémů a kreativitu,“ dodává Antonín Barák.

Podobným procesem na základních školách prochází řada městských částí například v Praze, ale také další města po celé České republice. „Aktuálně se pohybujeme kolem počtu 30 lokalit po celé republice, kde s místními trenéry obsluhujeme přibližně 25 tisíc dětí. V Karlových Varech máme jeden z nejlepších týmů trenérů a spolupráce se školami i městem je velmi vstřícná. Vyplývá z toho, jak město i školy vnímají důležitost pohybu a zdraví dětí,“ uzavírá za spolek TVŠ Ondřej Lípa.