„Budeme létat v reálném prostředí, jen každý jinde, ale přitom na stejné trati. Diváci pak díky moderním technologiím dostanou zážitek, který tu ještě nebyl,“ přiblížil Petr Kopfstein netradiční návrat do nebe v rámci nové letecké šou.

„Na úvod bych rád zmínil, že se nevrací závod Red Bull Air Race, třebaže všichni piloti, kteří se objeví v novém seriálu AIR RACE X, jím prošli. Což současně svědčí o opravdu vysoké kvalitě, která na diváky čeká,“ upozorňoval Kopfstein, že se jedná o zbrusu nový projekt.

Red Bull Air Race - Spielberg 2016.
Petr Kopfstein si plní klukovský sen a ve vzduchu prohání světovou špičku

Za seriálem AIR RACE X totiž stojí pilot Jošihide Muroja, někdejší pilot a mistr světa Red Bull Air Race, podporovaný japonskou automobilkou Lexus, jejímž ambasadorem je v Česku také Petr Kopfstein.

V čem tedy bude AIR RACE X jiný, speciální, a jak bude fungovat? „Budeme závodit v reálném prostředí, jen každý z pilotů ve své zemi, na svých letištích. Trať ovšem bude pro všechny identická, byť výškově přizpůsobená dané lokalitě. Vybaveni budeme záznamovou telemetrickou jednotkou RDU (pozn. red. Remote Data Unit), která umožňuje měření polohy s přesností na tři centimetry a rychlosti na 1/1000 sekundy,“ přiblížil koncept závodů pětačtyřicetiletý pilot.

Petr Kopfstein, pilot Kopfstein Racing.Petr Kopfstein, pilot Kopfstein Racing.Zdroj: Kopfstein Racing

Trať všichni piloti odletí v přesně daném časovém okně, následně po přistání jeho tým stáhne data z telemetrické jednotky a během devadesát minut odešle veškerá data na centrálu do Japonska společně s video záznamem letu z pilotní kabiny a pohledu z exteriéru.

Karlovarský pilot Petr Kopfstein (uprostřed) ve službách Projekt Spielberg, si připsal v kaliforském San Diegu v rámci světové série Red Bull Air Race 2017 životní úspěch, když skončil na šestém místě.
Red Bull Air Race: Kopfstein si v San Diegu doletěl pro životní úspěch, bral šesté místo

V Japonsku následně proběhne přepočet na hustotní výšku a další přepočty pro srovnání s ostatními piloty a kontrola dodržení pravidel, případně přidání penalizací, tak jako tomu bylo v minulosti. Přesuny letadel byly vždy jednou z nejnákladnějších položek, to v AIR RACE X odpadá.

„Původně jsem se sám sebe ptal, jak to celé bude fungovat. Když jsem ale viděl detaily projektu a promluvil si se samotným Jošihide Murojou, jenž měl navíc vždy výborný technický tým, přesvědčil mě velmi záhy o kvalitě jeho vize. Tyto nové letecké závody totiž zajímavě kombinují realitu i virtuální svět,“ říká natěšeně Kopfstein.

Petr Kopfstein, pilot Kopfstein Racing.Petr Kopfstein, pilot Kopfstein Racing.Zdroj: Kopfstein Racing

Trénink bude probíhat také na trenažéru, aby piloti trať nasáli. „Další důležitou věc představuje fakt, že na trati nebudou nafouknuté pylony jako v minulosti, ale pouze zvýrazněné markery na zemi. Právě kvůli tomu je zapotřebí kvalitní trénink, abych poté nemusel místa hledat,“ poznamenal ke změnám na trati karlovarský rodák.

Co se týče jízdního řádu závodu, půjde o souboj každý s každým. Osmička pilotů bude mít na svůj let tři pokusy, započítá se ten nejlepší.

Ilustrační foto,
Nahoře jste jen na návštěvě, říká akrobatický pilot Petr Kopfstein

Vítěz bere tři body, pokud bude rychlejší o více než půl sekundy než jeho soupeř. Remíza přinese jeden bod, a to v případě, kdy rozestup bude mezi oběma piloty menší než půl vteřiny. Nejlepší čtveřice poté ještě absolvuje semifinále, boj o třetí místo a finále. Tyto výsledky ovšem zůstanou skryté až do závodu v tokijské čtvrti Šibuja, jedné z vůbec nejrušnějších v japonské metropoli, který se uskuteční 15. října.

Diváci v proslulé Šibuji si budou moct stáhnout speciální aplikaci a sledovat unikátní závod na chytrých telefonech ve VR brýlích nebo na velkých obrazovkách přímo v japonské metropoli.

Petr Kopfstein, pilot Kopfstein Racing.Petr Kopfstein, pilot Kopfstein Racing.Zdroj: Kopfstein Racing

Diváci uvidí díky AR letadla jednotlivých pilotů a stejně tak i reklamu promítanou na obloze. „Vysílání poběží také v televizi, čeští fanoušci budou moci sledovat závod na oficiálním webu airracex.com,“ prozradil Kopfstein, že i fanoušci z Česka, o velkolepou šou nepřijdou.

Karlovarský pilot Petr Kopfstein.
Těším se na elektrizující atmosféru, prozradil akrobatický letec Petr Kopfstein

„V podstatě, kam se fanoušci hnou, čekají na ně jedinečné pohledy, které posouvají náš sport zase o kus jiným směrem. Navíc i my piloti budeme v napětí, protože výsledky znát nebudeme,“ neskrýval nadšení Kopfstein, jenž už v Japonsku dva velké úspěchy zažil.

V roce 2017 si vyletěl druhé místo v závodě Red Bull Air Race mezi Masters a v kategorii Challenger zde o dva roky dříve dokonce vyhrál.

„Diváci ocení na AIR RACE X reálné výkony, které jsou zasazené díky AR do nádherných kulis. Myslím, že tenhle mix bude hodně bavit mladé lidi,“ podotkl Kopfstein. Pořadatelé AIR RACE X svou pozornost upínají také do budoucnosti. Po letošním prvním iniciačním závodě v Japonsku plánují v roce 2024 další čtyři závody a cílem má být reálný závod v roce 2025. „Potenciál zde jednoznačně vidím,“ doplnil závěrem Kopfstein.

Winter street floorball.
Winter street floorball ovládl v lázních Media team