Karlovy Vary -

Jen pomalu se bude likérka Jan Becher Karlovarská Becherovka (JBKB) podle svého vedení vyrovnávat s dopady loňské prohibice. Razantní opatření vlády, která tak reagovala na vlnu úmrtí otravou metanolem, poškodilo firmu zejména na exportních trzích. Podle provozního ředitele Vladimíra Darebníka se tak i přes plány na růst produkce zřejmě v letošním finančním roce, který začal v červenci 2012 a skončí v červnu 2013, Becherovce nepodaří dosáhnout ani produkce minulého období.Zákaz prodeje vyhlásila vláda v polovině září a zmírnila teprve po dvou týdnech, kdy se mohly začít prodávat alespoň lihoviny vyrobené před 1. lednem 2012. „Kompenzace bude ale trvat určitě ještě několik měsíců," odhadl Darebník. Becherovka je největší exportér alkoholu v Česku, zhruba 40 procent své produkce vyváží. „Nepromyšlené rozhodnutí vlády pro Becherovku znamenalo poškození image v zahraničí," řekl Darebník.

Becherovka vyrábí přes sedm milionů litrů becherovky ročně a vyváží celkem do 38 zemí. Největšími trhy pro JBKB je Slovensko, Německo, Ukrajina, Rusko, Polsko a Maďarsko. „Zatímco Německa se pokles téměř nedotknul, jakmile se zavedla prohibice, vznikla negativní rezonance o alkoholu vyráběném v České republice zejména ve východní Evropě. Zatímco na Ukrajině se nám podařilo přesvědčit, že se to Becherovky netýká, tak na Slovensku nebo v Rusku ztotožnili Becherovku s českým alkoholem, který je špatný," popsal důsledky prohibice Darebník.

Po metanolové aféře zakázaly Polsko, Slovensko i Rusko dovoz českého alkoholu. Zatímco Polsko a Slovensko zákaz zrušily už na počátku října, v Rusku vydržel zákaz o měsíc déle. Český alkohol tam na tu dobu musel zmizet z pultů.

Na českém trhu se postupně zákazníci k becherovce vracejí. Prodeje se začínají vracet na úroveň, kde byly před prohibicí.

Firma v účetním roce 2011/2012 měla celkové tržby zhruba 1,3 milionu korun a zisk 251 milionů korun. Prohibice firmu stála už odhadem 100 milionů. Nejde přitom jen o pokles tržeb.

„Stát třeba rozhodl, že kolky, které jsme koupili, už nemůžeme používat a musíme koupit jiné, aniž bychom dostali nějakou kompenzaci," upřesnil Darebník. Dalšími náklady jsou rozbory, certifikáty původu a podobně.

Jak se mimořádný rok projeví ve finančních výsledcích, je ale podle Darebníka ještě těžké odhadovat. „Pro výrobce lihovin jsou dvě důležitá období, Vánoce a Velikonoce. Takže nějaký odhad budeme mít tak na konci dubna," dodal Darebník.