Oblast zvaná Yanghai poblíž dnešního města Turfan v severovýchodní Číně je pro archeology už celá desetiletí hotovým rájem. V posledním půl století zde bylo objeveno mnoho významných artefaktů či mumií. Jeden nález ale ční nad ostatními - objevení nejstarších dochovaných kalhot světa. Vědci kus oblečení starý přes tři tisíce let našli počátkem 70. let minulého století. Až dosud ale netušili, jak přesně byly kalhoty utkány a ušity. Nyní si je však vzal na paškál nový vědecký tým, a i poslední tajemství starodávných kalhot bylo odhaleno.

Starověká lebka z Peru s podivnou kovovou destičkou, vyhlížející jako implantát namísto kosti
Vědci řeší velkou záhadu. Ve starověké lebce z Peru našli kovový implantát

Podle vědců jsou výtvorem mimořádně zručného týmu lidí, který podobný kousek rozhodně nešil poprvé. „Nejsou žádným začátečnickým pokusem. Jsou jako Rolls-Royce mezi kalhotami,“ poznamenala o kalhotách archeoložka zaměřující se na textil Karina Grömerová z Přírodovědného muzea ve Vídni.

I ona byla členkou mezinárodního týmu, který nyní kalhoty prozkoumával. Dívali se na ně archeologové, historici, módní návrháři i chemici, a postupně odhalovali, jakou technikou byly kalhoty zhotoveny. „V tomto oděvu se propojila různorodost textilních technik i vzorů a tradic,“ shrnula vedoucí výzkumného týmu Mayke Wagnerová z Německého archeologického institutu v Berlíně.

Vzhled vzorovaných kalhot podle ní jasně ukazuje, že do oblasti, kde vznikly, mířili lidé se znalostmi a zkušenostmi z různých koutů Asie. Postup odhalování tajemství nejstarších kalhot světa vědci popsali v odborném článku v magazínu Archeological Research in Asia.

Mumifikovaný trendsetter

Když byly kalhoty nalezeny, oblečené je na sobě měla mumie muže. „Mumie, kterou nyní vědci přezdívají Muž z Turfanu, byla oděna do kalhot, ponča přepásaného v pase, měkkých kožených kotníkových bot a vlněné čelenky. Kožená uzda, dřevěné udidlo na koně a bitevní sekera, které měl u sebe, naznačovaly, že byl válečníkem na koni,“ připomíná server Science News.

Právě oděv na spodní části těla ale vědce z hrobové výbavy zaujal nejvíce. „Nejenže byly nalezené kalhoty o několik století starší, než veškeré dříve objevené stejné kusy oblečení, ale navíc vypadaly prakticky jako ty dnešní. Tvoří je dva kusy nohavic, které se v horní části postupně rozšiřují, přičemž jsou propojeny s kusem látky v rozkroku,“ píše server Science News.

Podle něj byl Muž z Turfanu opravdovým trendsetterem, o pár století později se totiž podobné kusy oblečení rozšířily mezi jízdní oddíly jednotlivých armád, neboť v takových kalhotách se rozhodně zmírnilo nepohodlí, které muži zažívali v boji na koni bez sedla.

Starodávné džíny

Vědce okamžitě začalo zajímat, jak byly kalhoty utkané. „Vzhledem k tomu, že na nich nebyly objeveny stopy po řezání látky, předpokládalo se, že byly našité přímo na příštího nositele,“ konstatuje web Science News.

Aktuální výzkum myšlenku jen potvrdil a dodal, že byly u tohoto jediného kousku použity tři techniky tkaní. Jednou z nich byla i takzvaná keprová vazba, což byla v dané době velmi inovativní a pokroková technika – využívá se mimochodem u některých kousků dodnes.

I další dvě techniky tkaní, použité při zhotovení kalhot, ukázaly, že jejich výrobci museli být mimořádně zruční. V oblasti kolen byla použita podobná technika, jaká se využívá při tkaní gobelínů. Třetí metoda tkaní pak byla uplatněna na horním okraji kalhot k vytvoření tlustého pasu, shrnuje web Science News.

Jeskyně Mandrin, pohled ze zadní strany přístřešku.
Tajemství „pravěkých Pompejí": Moderní lidé byli v Evropě dřív, než se myslelo

Při tkaní kalhot navíc tvůrci díky využití různorodých technik vytvořili na oděvu neobvyklé geometrické vzory. Mimochodem, „designéři“ tři tisíce let starých kalhot by se neztratili ani dnes. „Současné džíny jsou vyráběné z jediného kusu keprové látky, jejíž tvorba je založená na stejných principech, jakými se řídili tvůrci kalhot starých tři milénia,“ upozorňuje web Science News. Přestože vědcům se již povedlo rozlousknout techniku zhotovení nejstarších kalhot světa i to, že vznikaly v prostředí, kde se setkávaly vlivy z celé Asie, uchovává si tento vzácný kus oděvu stále jedno tajemství. Odborníci totiž pořád neví, jak tvůrci kalhot proměnili přízi spředenou z ovčí vlny na kalhoty - netuší, jak vypadaly tehdejší stavy.