Velký bezejmenný kráter o průměru zhruba třicet kilometrů zachytila kamera sondy Mars Express, vyslané Evropskou vesmírnou agenturou (ESA) na oběžnou dráhu planety Mars, odkud pořizuje snímky povrchu této planety. Ty by nám měly pomoci lépe poznat geologické složení i historii Marsu.

Kráter leží na jižní polokouli Marsu v oblasti známé jako Aonia Terra. Tu pokrývá i řada jiných kráterů, z nichž mnohé jsou ještě daleko větší; například nepříliš vzdálený kráter Lowell, jenž měří v průměru až 200 kilometrů.

Pohled na úsvit sluneční soustavy

Předpokládá se, že Lowell a mnoho kráterů v této oblasti vzniklo v raném období sluneční soustavy asi před čtyřmi miliardami let v důsledku bombardování Marsu velkými vesmírnými tělesy.

Věžičkovité skalní útvary objevené na Marsu připomínají pokroucené sloupy.
Další záhadný snímek z Marsu: Na dně jezera se tyčí fascinující skalní věže

Objektem obdobného bombardování byla v té době také planeta Země. Předpokládá se, že právě tento jev přispěl k tomu, že se na ní objevila voda a organické sloučeniny, i když další atmosférické a seismické procesy mnoho indicií o rané existenci naší planety z jejího povrchu vymazaly.

Na pustém a geologicky mnohem klidnějším Marsu však tyto stopy zůstaly a dnes umožňují vědcům nahlédnout na zrod sluneční soustavy a turbulentní procesy, které ho provázely.

Zdroj: Youtube

Po Marsu kdysi tekla voda

Oblasti jako Aonia Terra mohou navíc leccos prozradit o pravděpodobném geologickém složení planety. Náraz vesmírného tělesa většinou vyvrhne na povrch materiál, který by jinak zůstal ukryt pod povrchem, a naznačí tak složení planetární kůry.

"Nově vyfocený bezejmenný kráter leží v terénu rozrytém kanály, jež byly pravděpodobně vytvořeny řekami kapalné vody tekoucími po povrchu Marsu před miliardami let. V těchto kanálech jsou vidět stopy tmavšího materiálu, z nichž některé se zdají být dokonce vyvýšené – možná v důsledku toho, že se materiál odolný proti erozi usazuje ve vyschlých korytech řek a zůstává, i když stěny říčních koryt zvětrají a vichry je odvanou," píše web Science Alert

Vozítko Curiosity objevilo marťanskou „květinu”.
Marťanská záhada. Vesmírné vozítko Curiosity objevilo na planetě „květinu"

Jižně od sledovaného kráteru se objevují další menší krátery a vyvýšeniny, zatímco oblast na severu je hladší a má bledší barvu.

Ve středu kráteru lze vidět tmavší materiál v podobě vlnící se duny. V kráteru jsou také patrné kónické pahorky, což naznačuje, že se v něm zřejmě zachytává a hromadí materiál.

Podrobnější informace o kráteru a jeho okolí by mohla vědě poskytnout širší sada přístrojů asledování z větší blízkosti, ale i fotografie z oběžné dráhy nabízejí cenné údaje. Stereo kamera s vysokým rozlišením zachycuje informace nejen o barvách minerálů, ale i o nadmořské výšce objektů, díky čemuž vytváří komplexní soubor dat o povrchu Marsu.