V okresním městě Karlovy Vary letos svede o přízeň voličů v komunálních volbách, které se konají už příští týden, 13 politických stran a hnutí. Což je o dvě méně než před čtyřmi lety a o tři více než v roce 2014. Zatímco na mnohých místech regionu rezonují v jednotlivých samosprávách silná lokální témata, v Karlových Varech se tentokrát výrazná místní otázka do volebního klání neprolíná. Co bude tedy pro voliče klíčové? Mohou to být nejen celospolečensky závažné záležitosti, ale i některé problémy, které Karlovaráci zmiňovali ve veřejné anketě, již ukončilo město vloni na podzim. Tam se na předních místech objevovala témata: nebudovat další amfiteátr na Rolavě a zrekonstruovat letní kino, vyřešit problémy v ubytovně Charkovská, posílit bezpečnost, podpořit nové pracovní příležitosti, vyřešit brownfieldy a postavit parkovací dům. Redakce Deníku se proto s ohledem na aktuálnost a možnost řešení dané věci z pohledu magistrátní politiky vybrala parkovací dům a celou problematiku s parkováním na území města.
Zajímá vás, kdo kandiduje ve vaší obci? Podívejte se ZDE
Údaje k tomuto tématu je ale poněkud složité získat. Není třeba možné podle mluvčí karlovarského magistrátu Heleny Kyselé ani konstatovat, kolik je vlastně na území města parkovacích míst. Bohužel není ani známo, kolik tu je aktuálně registrovaných vozidel, protože údaje s počtem pojednávají k celku za celou obec s rozšířenou působností, do níž mohou být navíc zařazeni i ti, kteří tady auto pouze přihlásí, ale bydlet zde nemusí.
V Karlových Varech jsou v současné době pouze tři parkovací domy. Jeden se nachází na náměstí Dr. Milady Horákové, druhý byl vybudován jako kontroverzní stavba v ulici Libušina u Imperialu, třetí se nachází pod Lázeňským sanatoriem Thermal. Své soukromé garáže pak provozují Bohemia lázně v Zahradní ulici. Na území města se plánovaly už v minulosti další parkovací domy. Jeden například na Divadelním náměstí. V proluce pak místo něho vznikl ale hotel s obchody.
I současné vedení města uvažovalo o výstavbě garážového domu v této části města. "Plánuje se u Galerie umění. Aktuálně se řeší, jak by to mělo být s financováním jeho výstavby, zda by mohl být součástí PPP projektu (projekty, na nichž podílejí města či obce se soukromými investory - pozn. red.) a podílel se na něm nějaký investor," vysvětlila mluvčí Kyselá. Otázka garážového domu právě v této lokalitě se stala aktuální i v rámci revitalizace celého prostranství od Divadelního náměstí po Lázně I, která nese název Divadelní korzo. V rámci ní se totiž předpokládá s útlumem dopravy a parkováním v této lokalitě, a parkovací dům se tak stal ještě více potřebnějším.
Parkování řešilo město i v dokumentu Generelu dopravy, kde byl dán důraz na realizaci záchytných parkovišť pro návštěvníky, kteří do Karlových Varů přijíždějí. "Záchytné místo tak vzniklo v ulici Polská u hotelu Marttel. Další existuje v Kouzelném městečku nazývaným KOME. Rezervu má město také v areálu Kattenbeck v Tuhnicích, který slouží pro případ, že by zájezdové autobusy neměly kde v Karlových Varech zaparkovat," doplnila mluvčí radnice.
Výše popsané se týká ale především turistů. V Karlových Varech ovšem bydlí lidé, kteří se také potýkají s problémem nedostatku parkovacích míst. Těch ale za poslední roky až tak příliš nepřibylo. Během letošních prázdnin došlo ale třeba k navýšení kapacit ve Východní ulici v Drahovicích, kde ze třiceti tří vzniklo šedesát šest míst.
Velké problémy zažívají navíc karlovarští rodiče, a to každé všední ráno během školního roku. U řady základních i mateřských škol je totiž problém jen přibrzdit, aby dítě mohlo z auta vystoupit. Kvůli začátku školní výuky na Základní škole Poštovní v Tuhnicích je blokována doprava až na vzdálenější Tuhnický most. Současné vedení města i městská policie o problému vědí, zároveň ale zdůrazňují, že mnozí rodiče nejsou ukáznění, jsou schopni zajet autem až před brány školy, nerespektují ani dopravní značení.
Nejen kvůli této škole je před 8. hodinou ráno doprava ve městě paralyzována. Škola ale už má od letošního června před svým areálem umístěno takzvané parkoviště K+R, což v překladu znamená - forma kombinované přepravy s návazností individuální automobilové dopravy na veřejnou hromadnou dopravu. Město ještě před začátkem letošního školního roku nechalo vybudovat další parkoviště K+R, a to u ZŠ Krušnohorská na Růžovém vrchu a ZŠ jazyků v Libušině ulici. „Podobně jako u ZŠ Poštovní, kde jsme dopravně bezpečností opatření zrealizovali na konci uplynulého školního roku, jsme i u těchto škol vycházeli z doporučení městské a dopravní policie. I přes poměrně limitující prostorové možnosti se nám podařilo vybudovat nové a rozšířit současné plochy pro parkování v režimu K+R. Tím se provoz v bezprostřední blízkosti těchto dvou škol zpřehlední a bude zajištěn bezpečnější pohyb dětí před vyučováním a po jeho skončení,“ uvedl náměstek primátorky města Petr Bursík (ODS).
Přečtěte si i další články týkající se nadcházejících voleb ZDE
Velitel Městské policie Marcel Vlasák uvedl, že největší problémy s parkováním nastávají v momentech, kdy do Karlových Varů přijíždějí davy návštěvníků, což je především o filmovém festivalu. "Pak kapacity parkovišť opravdu nestačí. Největší problémy zaznamenáváme blízko Thermalu - v ulici Bezručova, kde parkují lidé v cyklopruhu. Jeden si tam stoupne a ostatní si myslí, že mohou také, když si tam někdo stoupnul. V posledních letech už k těmto řidičům rozhodně tolerantní nejsme, protože někteří jsou schopni parkovat až do zatáčky a nemohou se tu následně ani otočit autobusy. Festivaloví návštěvníci špatně parkují pak často také v Drahovicích a na Čertově ostrově, což jsou místa, která jsou k Thermalu hodně blízko," konstatoval Vlasák.
Oficiální placená parkoviště provozuje na území Karlových Varů městská společnost Dopravní podnik. Její ředitel Lukáš Siřínek upřesnil, jaká je jejich kapacita. "Na Tržnici máme 75 míst, ve Varšavské ulici 88 míst, na Nábřeží Jana Palacha 36 míst, u Galerie umění 30, u Poštovního dvora 40, u Poštovního dvora II. 30, na Kouzelném městečku 38, včetně autobusů, a u Dopravního terminálu 20," uzavřel Siřínek.