Po čtyřech tubách v klášterním kostele v Ostrově a dvou cembalech na zámku Velké Březno u Ústí nad Labem pokračovaly letošní letní rozpustilosti přeshraničního Festivalu uprostřed Evropy koncerty dvou harf v kapli v Pomezí a tří klavíristek hrajících zároveň na jeden klavír v karlovarské Galerii umění.

Souzvuk dvou harf v podání Esther Köningerové a Jenny Ruppikové – Harfendua Belarpa z Frankfurtu nad Mohanem se v půvabném kostelíku v Pomezí ukázal jako podivuhodný.

Bezmála stovka strun rozeznívaná současně působila na posluchače přímo étericky, zejména ve zpěvném klasicistním duu Krumpholtzově nebo minimalistické zvukové zahradě Parvis modernisty Bernarda Andrése, plné vibrací, magických zvukových ploch i úderů.

Po přestávce koncert gradoval Schlomowitzovou velmi působivou harfovou transkripcí slavné Sonáty C dur KV 545 Wolfganga Amadea Mozarta a imaginativním, zářivým a průzračně zahraným Jasem luny okouzleného impresionisty Clauda Debussyho, zřejmě vrcholem celého koncertu. Známé skladby klasické hudby tak, jak ještě nikdy, zažili návštěvníci koncertu tria Some Handsome Hands z Berlína v bělostném proskleném pavilonu karlovarské Galerie umění.

Tři dámy brilantně hrající a zároveň různě nenuceně pózující u klaviatury jediného křídla se slavnými kusy jako Rachmaninova Romance, Mozartova předehra k Figarově svatbě, šestiručně dynamická tak, až se galerie otřásala, nebo čardášové Brahmsovy Uherské tance viditelně bavily přinejmenším stejně jako publikum.

Zatímco zpočátku se překvapeným návštěvníkům zdálo, že před klavírem bude poněkud těsno, dočkali se naopak nádherně uvolněného hudebního a do značné míry i hereckého zážitku. Tak uvolněného, že ve druhé, spíše jazzové části koncertu se při Schmitzově Romantic Meditation jedna z umělkyň jala spoluhrát dokonce ležící na klavíru. Zářivými ozdobami koncertu byly velmi citlivě provedená orientální Žlutá řeka Xiana Xinhaie a nádherně podmanivá Saint-Saënsova Labuť.

Ohlas festivalového publika na obě nevídaná představení s tak suverénními a brilantními výkony interpretek byl nadšený. Zcela dle motta letošní česko-německé přehlídky šlo o zážitky překonávající představy.

Tomáš Kábrt