Aleš Lamr je výrazným uměleckým solitérem, který se vyznačuje originalitou na první pohled nezaměnitelného autorského rukopisu. Charakteristická barevnost a pozitivní energie, která prozařuje celou jeho tvorbou, ať už je humorná a hravá nebo obsahuje dimenzi duchovnosti, křesťanské víry či vesmírných dějů, provází jeho dílo od počátků až dodnes.

Retrospektivní výstavní soubor zahajuje ukázka humorné, satirické, pop artem a komiksem ovlivněné autorovy tvorby z přelomu 60. a 70. let. Reprezentativní řada obrazů ze sedmdesátých a osmdesátých let již představuje charakteristické znaky Lamrovy malby — hravost, grotesknost, barevnost, optimismus.

Gejzíry jasných barev, zjednodušených tvarů ve spleti motivů, které autor spontánně klade na jednobarevná plošná pozadí, neodolatelně lákají divákovu fantazii třeba k radostné procházce Fialovým pralesem či k setkání se Stonožníkem. Výletů do světa představivosti ale Lamrovy obrazy z tohoto období poskytují nepočítaně.

Na rozhraní 80. a 90. let se Lamrovo tvarosloví mění, zvětšuje se míra abstrakce, ubývá tvarových mnohostí. Námětem obrazů se stává často jen jediný, zato symbolikou naplněný tvar — v obrazech se procházejí hvězdy, za světlem putují spirály, brány otvírají svá tajemství. Pro malby z tohoto období jsou typické duchovní obsahy, niterné záležitosti víry, nadčasové zákonitosti světa. Také barevnost získává jiný rozměr, z temně modrých odstínů září barvy duhy jako biblický symbol smlouvy mezi člověkem a bohem.

S novým tisíciletím se v tvorbě Aleše Lamra objevuje více linií a jednoduchých geometrických i volných tvarů — jakoby stavebních prvků univerza. Z převážně velmi tmavých pozadí obrazů monumentálních rozměrů září nenapodobitelně výrazné barvy shluků čar, mřížoví či bran do mikrosvětů i makrosvětů, které nás obklopují. Magii barev, pozitivní energii, kosmické dění, zastavení v čase — to vše bohatě poskytuje aktuální Lamrova tvorba z posledních let, která karlovarskou přehlídku uzavírá.

Více než čtyřicítku obrazů vesměs velkých formátů doplňuje desítka polychromovaných soch, plastik a objektů z nejrůznějších materiálů a nejrozmanitějšího pojetí bronzové plastiky, drátěné a kovové objekty, dřevěné sochy). Lamrovský styl a tvarosloví je i v těchto prostorových dílech jasně patrné.

K výstavě je vydán reprezentativní katalog, který doprovázel premiéru výstavního souboru v Galerii výtvarného umění v Mostě.

(tót)