Ve třech patrech věže kostela Nanebevzetí Panny Marie je k vidění pečlivě sestavená kolekce prací tří autorů dynastie Samců, ve které se předává nejenom umělecké nadání, ale i křestní jméno Jan.

Od nejstaršího, jehož tvorba se uzavřela před dvaceti lety (1917—1988), přes letos třiapadesátiletého syna, až po vnuka, který se narodil až rok po dědově smrti a dnes teprve stojí na startu své umělecké kariéry.

„Když mi před časem kurátorka plánské galerie Alena Mrovcová tady nabídla prostor k výstavě, napadlo mě, že by bylo dobré připomenout také tátovu tvorbu, a než se ta výstava zrealizovala, dospěl nám v rodině další malíř,“ přibližuje vznik a vývoj výstavního projektu Jan Samec prostřední, toho času ředitel karlovarské Galerie umění.

Výstava naznačuje, že přinejmenším oba starší Samcové mají více společného, než jen to jméno a povolání. Vidíme-li takto vedle sebe obrazy z posledních let života Jana Samce nejstaršího a některá díla jeho syna, napadne leckoho, že oba, byť každý jinou cestou, došli ve své malbě k velice podobným výsledkům.

„Já to sice tak nevidím, ale možné to je,“ připouští prostřední z rodu Samců, „ostatně jsme oba studovali na školách stejného uměleckopedagogického zaměření a určitě jsme oba ovlivněni krajinářskou školou Martina Salcmana.“

Se zajímavými pracemi v poměrně širokém spektru technik (malba, kresba, fotografie atd.) se na výstavě představuje i nejmladší ze Samců, který letos absolvoval na karlovarské Střední keramické škole obor Užitá grafika u profesorů Stekera a Pelce.