„Oslovil jsem Cheb, Sokolov, Karlovy Vary, Mariánské i Františkovy Lázně. Zatím ale nemáme jedinou odezvu," uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Pánik (ČSSD).

Kraj mimo jiné městům navrhl, že zpracuje žádost o dotaci na postavení cyklodomů v blízkosti železničních stanic a do projektu by se zapojily i České dráhy. Jenže narazil. „Je to téma budoucnosti. Vzhledem ke stavu cyklodopravy ve městě to není v současné době přínosné," vysvětlil odmítnutí primátor Karlových Varů Petr Kulhánek (KOA). Podle něj i podle komise architektury, která se krajským návrhem také zabývala, by kapacitní cyklodům zřejmě nebyl ve městě využitý, protože kola jako dopravní prostředek zde využívá minimum lidí. „Karlovy Vary mají handicap ve svém členitém reliéfu," míní primátor Kulhánek.

Ani Sokolov nabídky kraje nevyužije a cyklodům ve městě zatím stát nebude. Jeho stavbu místní politici prozatím odmítli kvůli podmínkám dotace z IROP, která určuje, kde přesně by měl stát.

„V podmínkách poskytovatele dotace, jímž by byl IROP, je, že dům musí stát v blízkosti dopravních tepen. U nás by to tedy muselo být u terminálu. My bychom dům chtěli spíše u cyklostezky, například u finančního úřadu," uvedl starosta Sokolova Jan Picka (ČSSD).

Zde by poté měli cyklisté podle starosty Picka kousek na Staré náměstí či do zámku. Zároveň vedení města neví, kolik by stál roční provoz domu.

O zařízení se uvažuje také v Chebu. „Město už začalo na projektu cyklodomu pracovat," potvrdil mluvčí chebského městského úřadu Tomáš Ivanič. V současné době se zpracovává studie proveditelnosti, která by měla například říct, jestli je dům potřeba. „Uvažuje se o tom, že by mohl vzniknout v lokalitě u nádraží," dodal Tomáš Ivanič.

O tom, zda se do projektu zapojí i Cheb, zatím není jasné. Vedení města vše zvažuje. „Dotační podmínky na výstavbu cyklodomu jsou poměrně přísné. V tuto chvíli tak teprve jednáme na městě o tom, jestli má Cheb pozemek, na kterém by tato stavba mohla vyrůst. Cheb není cyklovelmocí, takže je i otázkou, zda by se tu takový dům vyplatil. Podle mého názoru by tato stavba našla uplatnění v případě, že by se rozšířila více elektrokola," sdělil starosta města Chebu Petr Navrátil (ČSSD).

Jak vlastně cyklodům funguje? Cyklista vstoupí do vyznačeného prostoru, najede s jízdním kolem před automatické dveře, systém ho zaznamená a otevře otvor pro přední kolo. Poté cyklista zmáčkne tlačítko start a systém kolo uchopí, zaparkuje na pozici a vydá lístek. Uložení i vydání kola netrvá déle než půl minuty. Tak nějak funguje cyklodům, který zástupci Karlovarského kraje nabízeli Sokolovu, jímž prochází páteřní Cyklostezka Ohře.

Karlovarský kraj městům nabídku učinil právě kvůli výraznému rozvoji cykloturistiky v regionu.

„Jedním z cílů aktualizované Strategie cyklistiky na období 2016 až 2020 je začlenění cyklistické dopravy do integrovaného dopravního systému. Konkrétní aktivitou pro naplnění tohoto cíle by mohl být projekt na výstavbu a doplnění dopravních terminálů ve městě výstavbou cyklodomu. V současné době existují dvě obdobné stavby v Hradci Králové a Přerově," vysvětluje návrh krajský náměstek Jakub Pánik. Výzva v rámci IROP „Výstavba a modernizace přestupních terminálů," která byla vyhlášena letos v březnu, umožňuje krajům a obcím získat dotační prostředky na výstavbu cyklodomů, a to až ve výši 90 procent, z čehož 85 procent jde z Evropského fondu pro regionální rozvoj a pět procent ze státního rozpočtu. Termín pro podání žádosti je od letošního března do září.

Podpora Českých drah projektu spočívá zejména ve spolupráci při zajištění vhodného pozemku. Ten by městům pronajaly, případně prodaly nebo umožnily zřízení práva stavby. „V rámci bezproblémového provozu cyklodomů nabízí České dráhy také možnost jejich průběžného monitorování funkčnosti," vysvětluje starostům v návrhu krajský náměstek Jakub Pánik. Zatím ale marně.