Také mezi štamgasty a hosty se povinnost brát si účtenku nesetkala s pochopením. Vadí jim, že to podnikatelům a potažmo i jim někdo přikázal.
„Podle mě je to úplná blbost," řekla Kateřina Hrubá z Mariánských Lázní. „Nevím, jestli si v hospodě budu brát účtenku za pivo, a neumím si představit, že by mi manžel, poté co dorazí s náladou domů, ukazoval, kolik tam nechal a co všechno vypil. Pan ministr se ohání tím, že se EET brání jen nepoctiví podnikatelé. To si ale nemyslím, spíš jen ti podnikatelé netouží po buzeraci a přidělávání práce," dodala Hrubá.

V karlovarské pivnici Simona po obsluze od včerejšího rána nikdo účtenky nechtěl. „Do systému EET jsme připojeni a všechno včetně pokladny funguje. V poledne jsme provedli aktualizaci a vše běží bez problémů. Je to ale trochu hektický den," uvedla Zuzana Dobišová. Zdejší hosté se ale musejí smířit s tím, že kvůli EET zaplatí za velké pivo o dvě koruny více, za malé o korunu. Připočteme-li k tomu měsíční paušál, který za EET musíme uhradit, je pravděpodobné, že zvýšíme ceny i tvrdého alkoholu. Pouze nealko zůstane ve stejné cenové relaci, protože u těchto nápojů se DPH snižuje z jednadvaceti na patnáct procent," doplnila Zuzana Dobišová.

Smůlu si pak první den naostro vybrala například karlovarská restaurace Panoptikum. „Měsíc jsme se na příchod EET připravovali, a když došlo na věc, tak spadl systém. Z kasy neodcházely údaje na finanční úřad, tak jak měly, jelikož se během její instalace nenačetla provozovna pod naším čárovým kódem," vysvětlila provozní Panoptika Kateřina Řežábková. „Nešlo o nic vážného a vše bylo téměř okamžitě vyřešeno. Kasa si naštěstí data pamatuje a vše už je v pořádku. V tomto směru velmi oceňuji vstřícnost lidí, kteří systém spravují a byli trpěliví a pomohli nám," dodala Řežábková.

EET pokladny přesto představují spíše komplikace. „Dneska jedeme naostro. Jde to s obtížemi. Náš podnik je rozdělen na výčep a samostatný sál, což znamená, že máme dvě kasy. Do léta jich budeme mít nejméně pět, protože máme amfiteátr a také plovoucí občerstvení na Ohři. K tomu za každou kasu musíte platit paušál 500 korun na měsíc. Teď mám jednu kasu vlastní a druhou od O2. Z EET ale nadšený nejsem. Práci to zkomplikuje. Už jen dělení DPH na účtenkách nás bude zdržovat při obsluhování. Zpomalí to celý provoz. EET je pro nás jen zátěž. Musíme proškolit zaměstnance, aby věděli, jak s pokladnama pracovat, a hlavně aby nedělali zbytečné operace. Zatím mě EET stálo 15 000 korun. Je to jen ukázka další byrokracie a házení klacků pod nohy," řekl Jan Bittmann, provozovatel venkovské hospody U Lípy ve Velichově.

Mnozí se rozhodli stávkovat, ať už šlo o hospodské nebo jejich hosty. „My nestávkujeme, bohužel. Když jsme byli ve zkušebním provozu, měli jsme výpadky. Dlouho jsme čekali na ověření. Blbě připojuje přes wifi. EET nás zatěžuje jak finančně, tak i časově. Jsme vesnická hospoda a já kromě toho pracuji jako autodopravce, abych uživil hospodu. EET mi akorát tak bere peníze z kapsy, " doplnil Bittmann.

 V kraslické restauraci Severka fungoval systém jako takový bez problémů, ale jinak z něj nebyli moc nadšení. Obsluhující číšníci měli desítky otázek na řadu běžných problémů či nenadálých situací a nikdo jim nedokázal odpovědět. Museli si tak poradit sami a podle jejich slov je řada situací, které nejen je můžou dostat do úzkých. „Systém je pro mě nevyhovující. Představte si, že o víkendech a svátcích za jeden den během dvou hodin vydáme 250 až 300 jídel a 600 piv. Jak to mám vše uhlídat? Systém je nedokonalý ve všech směrech," řekl číšník z restaurace Severka Jiří Borároš a hned přidal několik případů přímo takzvaně z placu.

„Host si objedná jídlo v restauraci, a protože pospíchá, přeje si hned zaplatit. Já tedy vyjedu účet z kasy a údaje se odešlou. Jdu do kuchyně a tam mi nahlásí, že požadované jídlo právě došlo. Jak stornovat? Další host si přeje jídlo v restauraci a po vyjetí účtenky změní objednávku, potažmo místo konzumace a chce si pokrm odnést domů v obalu. Je zde jiná daň, jak to mám změnit, zaúčtovat, aby majitel neplatil vyšší daň? To samé s pivem. Zákazník ho chce natočit do PET láhve, další chce celý sud, jakou sazbu zvolit, jsou to obaly, nebo prodávat točené pivo? A v neposlední řadě v této části Krušných hor dochází často k výpadkům proudu. V minulosti jsme zapálili svíčky a ještě hodinu dvě byli schopní točit pivo a kasírovat. Co teď? Jak tohle řešit?" ptá se číšník.

Jeho kolega na place tvrdí, že kdo si vůbec takzvaně netyká s počítačem, má při takovém objemu jídel, pití a případného storna smůlu. „Majitel musí mít šikovné číšníky. Ti musí být stále ve střehu a přemýšlet při práci s EET. Navíc různé změny během objednávek jsou pastí. Už jenom banální změna polévky za jinou cenu, a je problém," říká Milan Šíbl. Při otázce, zda hosté vyžadují účet, říká, že si ho odnáší pouhých 5 procent zákazníků, zbytek ho nechává v restauraci. Jsou však připraveni i na mnohem pro ně horší variantu. „Jistě se najde pár jedinců, kteří budou pro ukojení svého nezralého ega vyžadovat v době největšího frmolu účtenku za každé pivo. S tím nenaděláme nic," dodal Borároš.

V příhraničních Kraslicích existují i hostinští, kteří včera stávkovali a poté restauraci zavřeli. „Po dvaceti sedmi letech podnikání se restaurace Nikola Kraslice uzavírá pro veřejnost. Od včerejšího dne je zde pouze privátní šipková herna, kde si zaregistrovaní členové mohou přijít zaházet do terče. Jejího majitele Vladimíra Hrona uráží, že z hostinských dělá stát zloděje a podvodníky, a proto se připojili ke čtvrteční republikové hodinové stávce.

„Je nám to líto, ale nejsme zloději a paraziti. Tato slova nás uráží! Ministr Babiš lže, že zavedení elektronické evidence tržeb nic nestojí. Takzvaně spláchnout to z nějaké dotace nelze. Navíc by pro mě byly neúměrně vysoké i provozní náklady. Ale jak jsem uvedl, hlavně mě uráží styl vyjadřování pana ministra a styl vlády, jakým EET zavádí. Sami neví, co a jak, mají v tom prostě bordel," říká Vladimír Hron. Jak uvedl, nechce kvůli podobným nařízením zvedat ceny. Netýkalo se ho podle jeho slov ani snížení daně za jídlo. V jeho provozovně se nalévaly pouze alkoholické a nealkoholické nápoje. Jak dodal, podobný osud jako jeho čeká i jiné drobné podnikatele. O práci přijdou zaměstnanci, pomocný personál a pivovary o kšeft.