Jak státní agentura CzechTourism vnímá spolupráci s produkty industriálního turismu v Karlovarském kraji?

Spolupráce s Karlovarským krajem i statutárním městem Karlovy Vary je dlouhodobá a zdaleka nezahrnuje pouze produkty industriálního turismu. Karlovarský kraj byl letos prezentován na našich jarních seminářích určených pro odbornou veřejnost, dlouhodobá spolupráce probíhá i v rámci mezinárodního festivalu filmů s cestovatelskou tematikou Tourfilm, na nějž vás samozřejmě srdečně zvu. První tři dny v říjnu se skuteční jeho již 48. ročník a hostit jej bude jako již tradičně hotel Thermal, veškeré projekce i doprovodný program, který se letos zaměří na Velikonoční ostrovy, budou pro veřejnost zdarma.

Produkty industriálního turismu představují svébytné odvětví, kraj je samozřejmě proslaven svou sklářskou tradicí, kterou komunikujeme v rámci projektu Integrovaného operačního programu EU, zaměřeného na tradice Čech a Moravy, právě včetně sklářství. Jsme partnery nejen zahájení lázeňské sezóny, ale i jarních a podzimních porcelánových slavností, stejně jako projektu Fabrik Tour and Porcelain Visit. Spolupráce je široká a týká se jak konkrétních eventů, tak i spolupráce s informačním centrem.

Kdo je nejvýznamnějším příkladem takto poskytovaných služeb ve vztahu ke koncovým klientům?

Mezi nejvýznamnější podniky v oblasti industriálního turismu lze v rámci ČR zařadit například Dolní oblast Vítkovic (projekt konverze industriálního brownfieldu na multifunkční, návštěvnické a kongresové centrum) či Plzeňský Prazdroj (intenzivní využití cestovního ruchu k propagaci firmy, spolupráce na projektech rozvoje cestovního ruchu).

Oblast Dolních Vítkovic je dokonce jednou z vůbec nejnavštěvovanějších turistických cílů České republiky. V rámci Karlovarského kraje patří mezi významné cíle industriálního turismu například Jan Becher Muzeum, či hornické atraktivity zapojené do projektu Montanregion Krušnohoří, které se mohou pyšnit nominací do UNESCO.

Případně zda se objevují v této oblasti nové trendy?

Dá se říci, že vlastníci industriálních památek v posledních cca 10 letech začínají intenzivněji reagovat na poptávku turistů a vnímat industriální turismus jako plnohodnotnou formu cestovního ruchu, a ne jako okrajovou záležitost pro pár nadšenců. Ať už se jedná o konverze provozů již zaniklých, či o turistické využití provozů v činnosti, začínají i subjekty působící primárně mimo cestovní ruch přikládat tomuto fenoménu význam. Je to samozřejmě důsledkem několika úspěšných projektů.

Současně se rozvíjí i mezinárodní projekty (např. European Route of Industrial Heritage), na území Karlovarského a Ústeckého kraje došlo k výraznému pokroku nominací celého regionu Krušnohoří do UNESCO. Celkově lze říci, že turisté i rezidenti dnes mnohem více vnímají industriální dědictví jako součást regionální identity konkrétních destinací.

Myslí tyto produkty i na rodiny s dětmi?

Vždy záleží na konkrétním projektu a jeho provozovateli, zda dokáže technické zajímavosti také zajímavě prodat nicméně řada úspěšných modelů ukazuje, že to možné je a že lze například v areálu bývalé továrny či dolu vybudovat volnočasové či multifunkční centrum, kde si zábavu najde celá rodina.

Jaroslav Dolina