„Výsledkem jednání je takzvaný švýcarský model spoluúčasti státu na financování osobní železniční dopravy. Zajistí všem regionům rovné podmínky. Pro Karlovarský kraj to znamená, že se stát bude od roku 2020 podílet 30 procenty a nikoliv jen 25 procenty jako nyní. Změna přinese úlevu krajskému rozpočtu, neboť státní podíl se zvýší ze 76 na 95 milionů korun ročně," uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Pánik.

V roce 2019 vyprší desetileté memorandum, na základě kterého stát přispívá krajům na regionální železniční dopravu. Pro Karlovarský kraj to představuje pomoc ve výši 72 milionů korun, navyšovanou o míru inflace. Letos tedy 76 milionů korun. Rozdělování státního příspěvku jednotlivým krajům se ale neřídilo jednotnou metodikou. Cílem hejtmanů bylo sjednotit přístup Ministerstva dopravy, protože konec platnosti memoranda se přiblížil.

Karlovarský kraj z rozpočtu letos vynaloží na veřejnou autobusovou a drážní dopravu 373 milionů korun. I se státním příspěvkem 76 milionů se částka vyšplhá na 449 milionů korun. Kdyby kraj na veřejnou dopravu nepřispíval, muselo by se jízdné placené cestujícími v autobusové dopravě přibližně ztrojnásobit, a v drážní dopravě by vzrostlo dokonce šestinásobně.