Letos se sice konala, ale v online formě. „Je to mezinárodní soutěž, účastní se gymnázia z České republiky a Slovenské republiky. Dlouho jsme se připravovali, že soutěž bude probíhat prezenční formou. Online způsob jsme ještě v celostátním kole nevyzkoušeli, takže to pro nás jako pro organizátory byla velká novinka. Naštěstí jsme to všichni zvládli dobře. Hlavní organizátor dějepisné soutěže a učitel Gymnázia Cheb Miroslav Stulák byl připravený na obě varianty, tak vše proběhlo v pořádku. Přípravy trvají vždy celý rok,“ říká ředitel Gymnázia Cheb Jaroslav Kočvara.

Tento ročník byl zaměřený na první polovinu dvacátého století. „Je to celý komplex světových dějin. Látka byla velká, otázek bylo hodně. Je velmi komplikované se na takové téma připravit. Dvacáté století je mezi studenty všeobecně velmi oblíbené. Úroveň vědomostí některých družstev je někdy opravdu nadstandardní. Vědomosti, kterými studenti oplývají, jsou opravdu výsledkem celoroční práce. Líbí se mi, že díky této soutěži vnímají studenti československé dějiny jako celek. I to je smyslem tohoto procesu,“ sděluje za Univerzitu Komenského v Bratislavě historik a univerzitní profesor Roman Holec.

V závějích sněhu u Kramolína uvízly dva kamiony a dalších šestnáct aut.
V závějích sněhu u Horního Kramolína uvízlo přes dvacet lidí, včetně dětí
Nelegální kvízomaty, které zabavili celníci.
Na nelegální hazard si posvítili celníci, zabavili pět automatů v Chebu

Díky této soutěži si mladí vyzkouší, čeho jsou schopni v tomto směru dosáhnout. „Je to ale také společenská záležitost, takže se mezi sebou poznávají, a to je velmi přínosné. Bohužel vloni soutěž nebyla a letos jen online formou, ale jezdí sem i různí historici, takže si studenti rozšiřují obzory i kontakty. A pokud chtějí studovat historii na vysoké škole, tak jim to jistě pomůže. Každý by měl znát alespoň v hrubých rysech historii a stát, ve kterém žije. Patří to ke všeobecnému vzdělání,“ uvádí profesor Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze a Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci Jan Rychlík.

Studenty dvacáté století baví. „Je tak oblíbené, že se vrací v různých variantách, například v dějinách Evropy, což byl do značné míry i letošní ročník. Myslím si, že pro studenty jsou nejtěžší faktografické otázky. Nechyběly ale ani otázky zaměřené na vizuální paměť. Studenti poznávali osobnosti podle portrétů nebo používali různé motivy z výtvarného umění. V závěrečném kole byly i zajímavé okruhy, kdy se hledala konkrétní osobnost na základně částečných údajů ze životopisu. Na tuto soutěž jezdila i celá řada osobností jako je například známý Gustav Bubník, což je pro studenty velký přínos,“ dodává historik Ústavu pro studium totalitních režimů Petr Blažek

Celkově soutěžilo sedmdesát pět gymnázií, na prvním místě se umístili studenti z Košic a chebští byli předposlední.