Starostka Stružné Zuzana Večerková tak jde z jednání do jednání, protože zdejším lidem jde doslova o zdraví. Na poradách s Ředitelstvím silnic a dálnic i dopravní policií se snaží situaci alespoň trochu napravit a místním lidem od dopravní zátěže ulevit. Pod palbou kritiky se proto při své nedávné návštěvě Karlových Varů ocitl i ministr dopravy Dan Ťok. „Opravují se silnice, které se opravovat nemusejí, protože jsou v relativně dobrém stavu. To je čtyřkilometrový úsek na D6 u Žalmanova, nebo další u Chebu," uvedl poslanec Josef Novotný (Volba pro Karlovarský kraj). A za vyhozené peníze považuje výměnu svodidel u Řevničova směrem na Prahu. Podle Josefa Novotného by se za tyto prostředky mohly opravovat silnice druhé a třetí třídy. Poslanec sám připouští, že převést tyto peníze na dvojky a trojky je velmi komplikované, ale je přesvědčen o tom, že pokud by zákonná snaha byla, pak by to šlo. Ministr Ťok ale tuto kritiku velmi důrazně odmítl.

„Pro laika to může vypadat, že opravujeme ty silnice, které to nevyžadují. Ale to je pouhé zdání. Rekonstrukce se týká těch úseků, u nichž podrobná a kombinovaná analýza ukázala problémy, například mikrotrhliny. Údržba těchto silnic je šest let zanedbaná, za posledních dvanáct let se opravilo méně než jedno procento těchto komunikací," odmítl kritiku ministr Ťok.

Podle ministra dopravy Ťoka se za posledních dvanáct let opravilo méně než jedno procento dálnic a silnic prvních tříd. „To se nyní změnilo, my silnice opravujeme intenzivně," vysvětlil ministr. Navíc se nad výtkou Josefa Novotného velmi podivil. „Proč by Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) měl investovat do dvojek a trojek?" Tento mimorozpočtový fond totiž používá svých příjmů ve prospěch výstavby, modernizace a údržby dopravních staveb (to jsou silnice, dálnice, železnice a vodní cesty). Podle ministra Ťoka mají kraje výnosy z rozpočtového určení daní a část těchto peněz by na opravy dvojek a trojek měly průběžně uvolňovat.

Ministr Ťok ale také dodal, že pokud v rozpočtu SFDI peníze zbudou, pak se nebrání tomu, aby s údržbou silnic druhých a třetích tříd krajům znovu finančně pomohl. Předloni tak Karlovarskému kraji SFDI poskytl 112 milionů korun, loni 159 milionů.

Podle náměstka Jakuba Pánika (ČSSD) se ale na údržbě silnic podílel i kraj, a to stejnou částkou z vlastního rozpočtu. „Nic jsme nezanedbali a silnice jsme průběžně opravovali," zdůraznil náměstek Pánik. Pro příští rok ale finanční pomoc krajům ministr zatím odmítl. Čímž u vedení krajů rozpoutal doslova bouři nesouhlasu a intervenci premiéra Bohuslava Sobotky, aby tuto praxi SFDI dodržel i pro rok 2017.

PŘÍŠTÍ ROK NAOSTRO

Podle starostky Zuzany Večerkové se situace na jednosměrné objížďce Žalmanovem zlepšuje, i když například uplynulé pondělí zde stály kolony i čtyřicet minut. „To nejhorší je za námi, silničáři mají část povrchu uzavřeného úseku na D6 téměř hotovou. Pro nás to byla generálka, to nejhorší nás teprve čeká. Už příští rok v březnu se má tato část D6 uzavřít znovu kvůli opravě dvou mostů. A a to obousměrně. Objížďka by tak znovu vedla Žalmanovem," s obavami uvedla starostka Večerková. Protože tato zátěž by pro obec už byla skutečně vražedná. Podle plánů by totiž trvala téměř až do listopadu. Pokud by tedy nebyly zajištěny bezpečné krajnice, protože pro chodník kolem silnice v Žalmanově místo není, starostka by zvažovala i to, že by objížďku přes tuto obec nepovolila. „Všechno musí být dobře zajištěné a promyšlené, na experimenty není prostor. Bezpečnost lidí je na prvním místě," zdůraznila starostka.