Doregistrovat svá vozidla z takzvaného polopřevodu neprovedly v Karlovarském kraji do konce měsíce tisíce řidičů. Pokud nyní s autem vyjedou na silnice, vystavují se riziku tučné pokuty. Pokud pak způsobí dopravní nehodu, nemohou spoléhat na to, že pojišťovny případnou škodu uhradí. Vozidla nedoregistrovaná do 30. června totiž podle novely silničního zákona přestávají úředně existovat.

Ukázalo se, že řidiči opět nechali vše na poslední chvíli. A podle toho to také na odborech dopravy v kraji vypadalo – odbavovací systémy plné, fronty a sem tam i nervózní a nedočkaví řidiči.

V Karlovarském kraji nebylo podle informací z Ministerstva dopravy doregistrováno 17 729 vozidel z polopřevodu – na Karlovarsku 6721, na Sokolovsku 5053 a na Chebsku 5955. Jejich počet se ale ještě sníží, neboť odbory dopravy další auta doregistrují v rámci správních řízení, kdy se dohledávají data vozidel. Další stovky žádostí majitelů aut pak odbory narychlo k 30. červnu nabraly a postupně je odbaví.

„Téměř polovina majitelů aut nechala doregistrování vozidel na poslední chvíli, tedy na uplynulé dva týdny," potvrdil včera Deníku mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

To potvrzují i vedoucí odborů dopravy v Karlovarském kraji. Lidé úředníky doslova zahltili a fronty se tvořily i na stanicích technických kontrol, kde řidiči prováděli evidenční kontroly, které k přihlášení vozidel potřebovali. „Odbor dopravy byl enormně zatížen a ještě další měsíc kvůli správním řízením bude," řekla vedoucí Odboru dopravy Městského úřadu v Sokolově Hana Schimmerová. Odbor podle jejích slov registroval až o 40 procent více klientů. Nápor na odborech dopravy po 30. červnu však neutichl.

„Lidé, kteří si přišli jen klasicky zaregistrovat nově koupený vůz, počkali a chodí až teď," uzavřela.
Obdobně tomu bylo i v Karlových Varech. „Řidiči také nechali vše na poslední chvíli. Největší nápor zažil odbor dopravy v posledních čtrnácti dnech. Přesně 30. června pak přišlo už jen kolem tří desítek motoristů," informoval mluvčí karlovarského magistrátu Jan Kopál. A ani v Chebu tomu nebylo jinak.

„Nechal jsem vše na poslední chvíli a doplatil na to. Vystál jsem si pěknou frontu, ale naštěstí jsem stihl auto přepsat a nepřijdu o něj," řekl jeden z tamních šoférů.

Tisíce aut v polopřevodech jezdily na silnicích roky. Převod jejich majitelé nedokončili z prostého důvodu. Nechtěli u starších aut platit ekopoplatky. Vědomě tak porušovali zákon. Někteří za to dostali pokuty ve správních řízeních. Tomu je nyní konec. Ministerstvo předpokládá, že administrativní zánik se bude z velké části týkat vozidel, která již nejsou provozovaná a mnohdy již fakticky neexistují. Řada lidí ale mohla na dohlášení vozidla prostě zapomenout.

Ministerstvo proto upozorňuje a varuje, aby lidé byli obezřetní při koupi vozidel. Může se totiž stát, že se majitelé auta, které ztratilo technickou způsobilost, budou snažit takové vozidlo prodat. „Rád bych varoval všechny občany, aby při nákupu vozidel byli pečliví a zkontrolovali si, zda se osoba provozovatele v malém a velkém technickém průkazu neliší," uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Nedoregistrovaná vozidla:

Karlovy Vary – 5031
Ostrov – 1690
Aš – 945
Cheb – 3368
Mariánské Lázně – 1642
Kraslice – 917
Sokolov – 4136

Stav k 1. 7. 2015. Zdroj: MD