V návrhu tohoto strategického dokumentu se počítá například s organizováním výběrových řízení na autobusové dopravce, kteří budou linky na základě objednávky kraje obsluhovat od roku 2019. Nové smlouvy by měly být podepsány v prosinci 2016. Výběrem projdou rovněž drážní dopravci v závislosti na tom, zda na tratích provozují nová vozidla pořízená z evropské dotace.

Součástí plánu je také návrh jízdních řádů na rok 2016 i harmonogram výhledový. Řády na příští rok byly jako obvykle projednány s městy a obcemi v průběhu léta. Právě místní samospráva zná detailně potřeby cestujících. Ztrátu dopravců v základní dopravní obslužnosti hradí Karlovarský kraj.

„Rozpočet kraje na rok 2016 počítá, včetně inflace, s vynaložením 226 milionů korun na zajištění dopravní obslužnosti na železnici a se 147 miliony v autobusové dopravě. Jen v autobusové dopravě se očekává roční dopravní výkon přibližně 7 milionů kilometrů. V regionu existuje 920 zastávek příměstských autobusových linek a 113 zastávek na železnici," řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Pánik.

Plán s výhledem do roku 2028 konstatuje, že jízdní řády jsou stabilizované a není v nich nijak velký prostor pro zásadní koncepční úpravy. Celkové finanční výdaje kraje na základní dopravní obslužnost by měly meziročně růst o inflaci. Za krajem dotovanou základní dopravní obslužnost se považuje doprava cestujících do zaměstnání, škol, zdravotnických zařízení, za kulturou a rekreací. Zvlášť v regionu s rozsáhlými venkovskými oblastmi je role veřejné dopravy kvůli udržení osídlení a zaměstnanosti nezastupitelná.

Ke 133 městům a obcím přibudou od ledna vyčleněním z vojenského prostoru nové obce Bražec a Doupovské Hradiště. Po dobu devíti měsíců od jejich vzniku zajistí dopravní obslužnost ještě Ministerstvo obrany. Schválený plán navrhuje jako jednu z novinek prověřit možnost zavedení spěšných vlaků na lince Aš Františkovy Lázně Sokolov Karlovy Vary s co nejkratší dojezdovou dobou, aby celá linka mohla konkurovat individuální dopravě. Otázkou je také strategie obsluhy některých málo využívaných železničních zastávek. Pokud by k nim zajížděla příměstská autobusová doprava, přineslo by to zrychlení regionálních vlaků a zkrácení cestovní doby na trase mezi městy.