Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vědci našli u Mariánských Lázní další vyhaslou sopku

Rájov, Zádub-Závišín - Riziko výbuchu však z tohoto útvaru již nehrozí. Vyhasl totiž již před miliony lety.

14.7.2014
SDÍLEJ:

DESET MILIONŮ STARÝ vulkán Podhorní vrch nabízí i dnes neuvěřitelný rozhled do krajiny. Tento přírodní útvar se nachází nedaleko nově nalezené sopky u obce Rájov. Ta však dnes již není běžným pohledem zřetelná.Foto: Foto: Deník/Jan Buriánek

Ojedinělý objev učinili vědci z České geologické služby a Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd ČR v Praze.

Nedávno totiž nedaleko obce Rájov u Mariánských Lázní objevili další vyhaslou sopku. Jedná se o takzvaný maar. A jeho stáří se odhaduje na deset milionů let. Výbuch však v současnosti lidem vůbec nehrozí.

„Indikaci toho, že by u Mariánských Lázní mohla být ještě jedna sopka, přinesl výzkum magnetického pole v této oblasti," uvedl vulkanolog Vladislav Rapprich z České geologické služby. „Zvýšená intenzita magnetického pole svědčí o přítomnosti čedičových hornin (přívodní dráhy vulkánu). Protože maary vytvářejí kráter a nikoliv sopečný kužel, není sopka morfologicky patrná a její potvrzení vyžadovalo další fyzikální měření," vysvětlil vulkanolog.

Vědci tak museli změřit i odchylky gravitačního pole, protože v důsledku explozivní erupce jsou horniny v maarovém kráteru načechrány, a jsou tedy lehčí.

„To se pak projevuje nepatrně slabší gravitací," vysvětlil Rapprich s tím, že však nelze očekávat, že by se člověk cítil lehčeji, jedná se totiž o hodnoty měřitelné pouze velmi citlivými přístroji.

Odborníci také předpokládají, že zmíněný maar souvisí s nedalekou vyhaslou sopkou Podhorní vrch u Zádubu-Závišína.

„Ten je zbytkem takzvaného struskového kužele. I v současných aktivních vulkanických oblastech se často stává, že nejprve dojde k erupci maaru a následná sopečná aktivita pak vytváří poblíž struskový kužel. Obě sopky jsou pak asi 10 milionů let staré," poznamenal vulkanolog Rapprich.

Tyto vulkány mívají jednu, nebo několik málo rychle po sobě následujících erupcí. Proto tento párek sopek odborníci řadí mezi vyhaslé a nepředpokládají obnovení jejich aktivity v budoucnosti.

A dá se vlastně zbytek sopky spatřit ještě dnes?

„Jedná se o sopku, která nevytvořila kužel, takže není vidět zdaleka jako třeba Podhorní vrch," vysvětlil Vladislav Rapprich. „Že stojíme na okraji kráteru, si všimneme až teprve na jeho hraně. Po deset milionů let se maarový kráter postupně zanáší. Můžeme předpokládat, že tam původně bylo kruhové jezírko o průměru asi 800 metrů," upřesnil vulkanolog. „Z původního jezírka zbyla bažina a několik menších rybníků, jako například Velký kolový rybník," dodal odborník.

O další sopce na Chebsku zatím vulkanologové nevědí. I když před časem narazili na objekt, který sopku také připomínal.

„Stalo se tak u obce Služetín, která se nachází přibližně kilometr od sopky Podhorní vrch, kde jsme zkusili pár měření, ale pravděpodobně se o relikt vulkanického maaru nejedná," poznamenal Vladislav Rapprich.

Co je to maar?

Sopka maarového typu vzniká, pokud se vystupující magma (roztavená hornina) setká s podpovrchovým rezervoárem vody (vodou nasáklá hornina). Prudká změna skupenství vyvolává mohutnou explozi, která vytváří nálevkovitý kráter a nikoliv sopečný kužel.

Autor: Jan Buriánek

14.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na nové kotle je k mání ještě 22 milionů korun

Andrej Babiš volil v parlamentnách volbách 20. října v Průhonicích.
SLEDUJEME ON-LINE
18

Volební místnosti se otevřely. Dnes a zítra přicházejí Češi k urnám

AUTOMIX.CZ

Absurdní šikana? Český řidič platil pokutu za překročení rychlosti o 1 km/h

Doby, kdy čeští řidiči mohli nad postihy za dopravní prohřešky spáchané v zahraničí v podstatě mávnout rukou, jsou dávno pryč. Dnes totiž existuje velká šance, že si vás "najdou" i po navrátu do České republiky. Oznámení o pokutě vám přitom může přijít i po několika měsících. A co je mnohem důležitější, pokutu můžete dostat i za naprostou banalitu.

Do boje o hlasy voličů jde v kraji 21 politických stran, hnutí a koalic

Karlovarský kraj – Možná se někomu může zdát, že volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky nejsou pro běžný život v našem regionu až tak důležité. Opak je ovšem pravdou.

Policisté se při kontrolní akci zaměřili hlavně na náklaďáky

Karlovarský kraj – Především na nákladní automobily byla zaměřená akce, kterou vyhlásil vyhlásil policejní prezident společně s Generálním ředitelstvím cel a Centrem služeb pro silniční dopravu.

Na tržiště přijedou farmáři

Karlovy Vary – Další farmářské trhy, největší v Karlovarském kraji, se konají v pátek na prostranství před budovou městské tržnice ve Varšavské ulici.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.