Tu železničáři opravili před třemi roky za skoro 530 milionů korun. Dosud na ní mohly však vlaky jezdit pouze rychlostí do 100 km/h. Zatím se však touto rychlostí prohání motoráky Regional Express. Využít naplno potenciál se podaří, teprve až bude osazena elektrickými dráty.

„Mohu potvrdit, že jsme na trati aktivovali traťové zabezpečovací zařízení. Dnes je tak na trati maximální rychlost 160 km/h,“ potvrdil tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiáš.

Kolej do Německa je tu jen jedna, a tak mnoho lidí napadne, zda by se tu vlaky nemohly srazit, jako se to stalo v České republice několikrát. Nikdo se však nemusí ničeho bát.

„Tato trať je vybavena generálním stopem, který v případě potřeby dokáže vlak zastavit i na dálku a bez účasti strojvůdce,“ uklidnil Marek Illiáš.

Koleje však dosud nejsou osazeny trakčním vedením, a tak se po nich prohání zatím jen motoráky a dieselové lokomotivy.

Trať je však na zapojení elektrického vedení připravena. Správa železniční dopravní cesty stožáry vysokého napětí nepostavila jen proto, že je nemají ani němečtí sousedé. A tak by elektrické lokomotivy maximálně dojely na hranice. I to se má však do budoucna změnit.

Kvůli znovuzavedení mezinárodní dálkové dopravy anebo rozšíření nákladní vlakové dopravy přidalo německé ministerstvo dopravy v minulém roce elektrifikaci trati z Norimberka do Chebu do Spolkového plánu cest.

To znamená, že elektrifikace na německé straně má vzniknout maximálně do roku 2030.

Trať z Chebu na Prahu je funkční od roku 1872. Byla součástí takzvané trati Františka Josefa, která spojovala Vídeň se severoněmeckými přístavy. Také úplně první propojení Mnichova s Berlínem vedlo přes Cheb a Waldsassen. Cheb byl v minulosti významným železničním uzlem. Prostřednictvím elektrifikace trati do Norimberku by přes Cheb opět mohly jezdit mezinárodní dálkové spoje. Přínosné by to bylo i z hlediska nákladní dopravy.

Trať z Chebu ke státní hranici a dále do západní Evropy je součástí třetího tranzitního koridoru, který vede dále přes Plzeň a Prahu až na hranici se Slovenskem.