V České republice je celkem 8001 železničních přejezdů a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dává ročně milionové částky na jejich údržbu a modernizaci. „Z železničního hlediska neexistuje nebezpečný přejezd. Všechny totiž musí plnit určité podmínky, bez kterých by byl jejich provoz nemožný. V devadesáti procentech případů je nehoda na vině řidiče, neboť přejezdy mají platné veškeré technické parametry," uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.
Místo, kde je provoz vlaků řidší, není třeba osazovat světly či závorami. Přesto řidiče na ostražitost upozorňuje například značka STOP. Jeden z takových přejezdů je třeba na pomezí karlovarského a sokolovského okresu, mezi obcí Mírová a městem Chodov. Zde se stala nehoda v lednu roku 2013. I tady došlo k pochybení ze strany řidiče, který značku ignoroval. Drezína a dodávka se srazily například také letos v zimě u Velkého Luhu na Chebsku.
„SŽDC dává ročně na modernizaci dráhy stamiliony a to se projevuje tím, že držíme evropský prim v její bezpečnosti. Pokud ale řidič ignoruje světla, závory nebo značky, s tím nic neuděláme. Proto pouze v jednom procentě všech případů evidujeme pochybení z důvodu poruchy bezpečnostního zařízení," doplnil Ptačinský.
Kázeň řidičů si proto pohlídá policie. „V rámci výkonu služby budou policejní hlídky úkolovány zvýšeným dohledem na dodržování pravidel na železničních přejezdech. V dohledné době plánujeme také akci zaměřenou na tuto problematiku," dokončila policejní mluvčí Zuzana Týřová.